D/S Magnus Barfod

Andre navn
Strathcathro
Kallesignal
JSQD
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1884
Byggenummer
18
Leveringsmåned
Mai

Tonnasje

Bruttotonnasje:
505
Nettotonnasje:
249

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 92

Dimensjoner

Lengde:
160.1'
Bredde:
27.2'
Dypgående:
11.6'
  • Historikk:

    28.5.1884 - Levert fra J. McArthur & Company, Thistle Yard, Paisley, Scotland for Alexander M. Hay (James Hay & Sons), Glasgow, Scotland - STRATHCATHRO
    30.5.1888 - Alexander M. Hay, Glasgow erklært konkurs.
    Solgt for NOK 115.000 til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondhjem - nytt navn - MAGNUS BARFOD Ankom Trondhjem 16/10.
    1890 - Ny propellaksel.
    1891 - Propell skadet i gange i is i Elben, Tyskland.
    1892 - 16 plater i baugpartiet skiftet ut.
    1895 - Større reparasjon i Trondhjem etter grunnstøting ved Kosøen ved Bodø. Plater skiftet, bunnstokk og spant rettet opp.
    16.3.1896 - Grunnstøtte ved Sømnes. Kom av ved egen hjelp og gikk til Trondhjem for dokking. Gikk videre til Laxevaag for reparasjon av stor bunnskade.
    1897 - Ny damp styremaskin installert.
    2/1898 Solgt for NOK 55.000 til A/S Dampskibet Magnus Barfod (D. S. Meier), Kristiania.
    1901 - Solgt til J. M. de Aristeguieta, San Sebastian, Spania - nytt navn - YCIAR
    1904 - R. Ruiz-Gomez, San Sebastian ble managers
    1906 - Solgt til Antonio Navarro, San Sebastian.
    1919 - Solgt til Hijo de Julian de Salazar, S. en C., San Sebastian - nytt navn - ICIAR
    1922 - Solgt til Socitete de Almacenistas de Carbon, San Sebastian.
    1930 - Solgt til Jose Lopez de Haro Fernandez, San Sebastian.
    1936 - Havarerte 17/04 ved Bilbao, Spania for utgående i ballast. Kondemnert og solgt til hogging.


    Maskineri:
    Compound dampmaskin. 2cylindere diam.: 24.0”–48.0”. Maskineri bygget ved Walker, Henderson & Co. Glasgow, Skottland. Kjeler samme.