D/S Splint

Kallesignal
LDMY
Klasse
DNV1A1 Hvalfanger
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1912
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
135
Nettotonnasje:
49

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
98.0'
Bredde:
19.0'
Dypgående:
11.1'
  • Historikk:

    1912 - Levert fra  Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand for Albert Grøn, Sandefjord - SPLINT
    1913 - Solgt til Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd (Irvin & Johnson), Cape Town, Sør-Afrika. (Det finnes også
    opplysninger om salg til A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co),
    Oslo?).
    1915 - Solgt til Parry Leon & Hayboe, Cape Town. Videresolgt i april til The Royal Navy - nytt navn - HMS
    RATTLER
    1917 - Var antagelig med på senkningen av KØNINGSBERG i Rufiji River, Tanzania. Omdøpt i juli til HMS PRATTLER.
    3.6.1919 - Solgt til Premier Whaling Co. Ltd, Durban, Sør- Afrika - nytt navn - SPLINT
    1925 - Innblandet i en episode med Melsom & Melsoms hvalbåt NORRØNA I. SPLINT var innleid av A/S Congo fra selskapet Durban Fishing Co. i Durban. Med norsk mannskap, franske soldater og med fransk flagg i masten, fremdeles med Durban som hjemmehavn, altså på det tidspunkt fremdeles britisk, border man den norske hvalbåten NORRØNA I. Bakgrunn er antatt en irritasjon fra franske myndigheter at man lå utenfor territorialgrensen og kunne fange hval uten lisens. A/S Congo hadde lisens. H. G. Melsom i selskapet som eide NORRØNA I benevner hendelsen “som et overgrep av verste slag”. I alle tilfeller så var det en ulovlig aksjon mot et fartøy i internasjonalt farvann. Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor
    Dahl), Sandefjord. Videresolgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen og Johannes Dahl), Sandefjord.
    Ankom 12/11 til Sandefjord. Forhalte til verksted 16/11 og dokket inn. Forlot dokk og verksted og forhalte til lager 17/11. Tilbake til verkstedet og ny dokking 18/12. Ble i dokken ut året.
    19.12.1926 - Ut av dokken. Kom ikke i fangst dette året. Lagt opp i Sandefjord.
    1927 Fortsatt i opplag i Sandefjord.
    1928 - Forhales til verksted for dokking. Tilbake i opplag.
    1930 - Deltar som fangstbåt for selskapets ny kokeri DS/Flk CONGO i fangst ved Cape Lopez, Gabon.
    1931 - A/S Congo gikk konkurs. Kokeri og hvalbåter lagt opp.
    1932 - Hele flåten til A/S Congo ble solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. SPLINT videreselges
    01/12 til Pioneer A/S (A. W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo. Satt i fangst fra Hitra og var i tillegg med på hvalkokeriet PIONERs ekspedisjoner. Senere overtatt av Kr. Gjølberg, Oslo.
    1935 - Forliste i Antarktis. Sank under gange i isen i Sørishavet under fangst. Utsatt for sterk kulde, storm med ising og ble skrudd ned av pakkis ved Syd-Shetlandøyene.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11,0"-18,0"-29,0". Maskineri bygget ved Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand. Kjeler samme.


    Se også:
    https://skipshistorie.net/Oslo/301EBAaby/Tekster/OSL30119320600000SPLINTI.htm