D/S Ulv I

Andre navn
Tigre - Nordebble
Kallesignal
LFEO
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1908
Byggenummer
271
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
105
Nettotonnasje:
36

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 36

Dimensjoner

Lengde:
91.7'
Bredde:
17.8'
Dypgående:
10.6'
  • Historikk:

    1908 - Levert til A/S Nordebble (Kj. Dehlie), Thorshavn, Færøyene. Dansk flagg. (Selskapet var i realiteten styrt av Storm Bull & Co., Kristiania, Norge) - nytt navn - NORDEBBLE
    1916 Solgt til Frankrike for bruk som vaktskip under 1. verdenskrig - nytt navn - TIGRE
    1921 - Registrert med sitt opprinnelige navn i Dansk Skibsregister, nå med A/S Emma (C. D. Lerche), Thorshavn, Færøyene som eier.
    Solgt til nyetablerte A/S Congo & Gabon (S. L. Christensen), Sandefjord i april måned. Intensjon med selskapet var hvalfangst på kysten av Kongo i sommersesongen.
    Dokksettes ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord for inspeksjon og overtagelse. Omdøpt ULV 1 og registrert i Sandefjord i mai. Inngår i fangstflåten til nyinnkjøpte Fl/k PROFESSOR GRUVEL (ex BOMBAY).
    1922 Kokeri og hvalbåter settes i fangst på kysten av Kongo og Gabon i alle år fra 1922 til 1926. ULV I dokksettes i Sandefjord i april. Fra 5/4 til 7/4. Forlater Sandefjord 11/4. Tilbake til Framnæs Mekaniske Verksted 14/12 etter endt sesong.
    1923 Dokkes igjen på Framnæs Mekaniske Værksted 10/01 til 30/01. Så igjen i dokk 18/04 til 19/04. Deltar i fangst på Kongo i sommer sesongen.
    1924 Ankommer Sandefjord 28/11 etter sommer sesongen på Kongo. Forhales til verkstedet fra opplaget 02/12.
    1925 Dokkes i tiden 04/02 til 18/02. Dokkes igjen i tiden 16/03 til 26/03. Forlater verkstedet 14/04.
    Vender tilbake til Sandefjord etter endt sommer sesong på Kongo.17/11 og går direkte i dokk på Framnæs Mekaniske Verksted. Dokker ut 03/12.
    1926 Forlater verkstedet 13/01. I fangst på kysten av Kongo i sommer sesongen. Ankommer Sandefjord 28/11.
    1927 Forhales fra opplagsplass til Framnæs Mekaniske Værksted 13/05. Dokksettes 14/05 til 16/05. Forlater verkstedet 18/05 og tilbake til opplag. Det fanges på kysten av Fransk Kongo fra 26/06 til 13/10 med seks hvalbåter. Selskapet mister sitt kokeri PROFESSOR GRUVEL i oktober. Total forlis etter kollisjon med isfjell ved Syd-Shetland. Kokeriet var leid ut til A/S Ørnen som transportskip for sesongen 1927/28.
    ULV I forhales til verkstedet og dokking 08/12 og forlater dokken 13/12. Tilbake til opplag igjen 15/12-1927.
    1929 I opplag i Sandefjord.
    1930 Forhalt fra opplag til verksted 25/04. Dokket i tiden 26/04 til 30/04. Forhalt til byen og opplag 08/05.
    1931 Forhalt fra opplag til verkstedet 13/01. I dokk fra 14/01 til 19/01. Tilbake til opplaget 20/01. Johannes Dahl (kontorsjef i A/S Ørnen), Sandefjord registrert som med-disponent i A/S Congo.
    1932 Solgt til E. B. Aaby, Oslo på tvangsauksjon.
    1935 Solgt for hugging i april.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11,0"-18,0"-29,0". Maskineri bygget ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.

    Se også:
    https://skipshistorie.net/Oslo/301EBAaby/Tekster/OSL30119320500000UlvI.htm