D/S Eir

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.787
Nettotonnasje:
2.436
Dødvekt:
6.800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 350
Fart:
10.5

Dimensjoner

Lengde:
346.0'
Bredde:
49.5'
Dypgående:
25.3'
  • Historikk:

    4/1907 - J.L. Thompson & Sons Ltd., North Sands, Sunderland, England for Jacob R. Olsen, Bergen - EIR
    1914 - Overført til A/S Jacob R. Olsen, Bergen.
    5/1915 - Solgt til A/S Eir (Ivar An. Christensen), Kristiania. (Videresolgt til Erling Hansen, Kristiania).
    1917 - Solgt til Dampfshiff Ges. "Stettin", Stettin, Tyskland - nytt navn - GUDRUN
    1919 - Overtatt av The Shipping Controller (Glover Brothers), London, England.
    1920 - Solgt til Eirene Steam Ship Co. Ltd. (Geo. P. Sechiari), London - nytt navn - EIRENE
    1925 Solgt til Wyn Shipping Co., Ltd. (W. A. Young & Co.), London - nytt navn - WYNCOTE
    1931 Solgt til Marino Querci, Genvoa, Italia - nytt navn - COLLAZZI
    21.11.1935 - Driftet og grunnstøtte 21/11 under ankerligge på reia ved Novorossisk, Russland. Vraket forlatt og overtatt av Sovjetiske myndigheter. Berget og reparert.
    1939 - Eier Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morksoye Parokhodstvo, Odessa, Ukraina, SSR - nytt navn - VOLOCHAYEVKA
    18.8.1941 - Senket av eget mannskap ved Kherson, Ukraina.
    1942 - Hevet av et tysk bergingsselskap, reparert og satt i drift som THEODERICH for tyske myndigheter (Schwarzmeer Schiffahrt G.m.b.H.), Hamburg, Tyskland.
    12.11.1943 - Torpedert av den sovjetiske ubåten M-111 ca 15 nm sør for Zatoka, Ukraina (45.52N-30.20Ø). Satt på grunn og senere bragt flott.
    Minesprengt og sank 22/11 ca. 10 nm vest for Ochakov, Ukraina mens hun var under slep til Odessa.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 25.0"-42.0"-68.0". Maskineri bygget ved J. Dickinson & Son, Sunderland, Uk. Kjeler samme.