Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Historikk;
Jørgen fikk styrm.patent 11.des 1882 og skipsf.sertifikat 28.april 1885
Fartstid:
16.sept 1876 bark ”Søridderen” Grimstad for Østersjøen (dekksgutt hyre 4 spd.
avm 11.april 1878 i Bremerhaven
23.mai 1878 sknrt. ”Locklyn” Grimstad for Østersjøen (lettmatros hyre kr 36.-
avm 19.aug 1878 i Grimstad
30.april 1879 skip ”Væring” Havre for Cardiff (navigatør
avm 19.april 1880 i Stavanger
11.mai 1880 skip ”Væring” Stavanger for utlandet via Bodø (navigatør
avm 7.mars 1882 i Stavanger
13.april 1882 fullr. ”Leda” Arendal for Østersjøen
avm 1.nov 1882 i Arendal
10.mars 1883 sk.sk. ”Lorma” Grimstad for Irland (1.styrmann hyre kr 54.-
avm 19.mai 1885 i Havre
19.mai 1885 sk.sk. ”Lorma” Havre / videre (skipsfører
avm 27.aug 1885 i Havre
27.aug 1885 sk.sk.”Lorma” Havre / videre (1.styrm.
avm 9.april 1886 i Grimstad
22.mai 1886 sk.sk. ”Lorma” Grimstad for Østersjøen (styrm. hyre kr 56.-
avm 3.jan 1888 i Liverpool
24.april 1889 bark ”Høsten” Grimstad for Riga (styrm. hyre kr 64.-
avm ikke oppgitt
15.mars 1894 bark ”Søridderen” Grimstad for Yukatan (skipsf.
avm 13.april 1895 i Grimstad
18.juni 1895 bark ”Søridderen” Grimstad for utlandet (skipsf.
avm 20.mars 1896 etter stranding på Yukatan
24.des 1896 bark ”Polynesia” Batavia / videre (skipsf
avm 15.mars 1900 i Grimstad
Merknad i hovedrullen: ”Død ved d / s ”Saturns” Forsvinden i December 1900)
”Saturn” avgikk Drammen 20.des 1900 for Glasgow, lastet med tremasse.
Arild Nordskogs samlinger.