Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Johannes Dannevig Woxholdt
Bilde 1 av 2
Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London6965, NY6634
Gift med (jf. London-kort):Ella Woxholt
Norges Skipsførere 1935 - 1953:
Bosted Vestre Holmen, Oslo.
Født 16.september 1884 i Homborsund i Eide Sogn. Aust Agder
Til sjøs 1901 med seilskipet " Ruth " 340 brt. av Grimstad. Rederiet Hafstad
Styrmannseksamen 1904
Skipsfører eksamen 1905 - begge i Oslo.
Eksamen Vangs Handelsskole 1912.
Dispasjøreksamen 1919 ( 1ste. karakter)
Styrmann " Rena "
Styrmann " Elsa "
Styrmann " Bonna "
Styrmann " Jethou "
Skipsfører 1917 D/S " Elsa " av Tønsberg Rederiet Wilh. Wilhelmsen. Torpedert 24.januar 1918.
Senere ført:
Skipsfører D/S " Jethou " av Tønsberg. Rederiet Wilh. Willhelmsen.
Skipsfører M/S " Taiwan " av Tønsberg. Rederiet Wilh. Wilhelmsen.
Skipsfører M/S " Trianon " av Tønsberg. Rederiet Wilh. Wilhelmsen.
Skipsfører M/S " Talisman " av Tønsberg. Rederiet Wilh. Willhelmsen. Førte dette skipet under hele 2.verdenskrig.
Seilte 1. og 2 verdenskrig. Sluttet sjøen 1945.
Inspektør og og sensor ved Oslo Sjømannskole.
Rederforbundet gullmedlaje 1938.
Krigsmedaljen.
Gift. 2 barn.
Kort interviu med Woxholdt i bokverket:
Under en tyfon i mai 1927 drev « Taiwan » for ankrene i land i Manila havn, men fikk bare minimal skade.
Under en stor Tyfon i 1932 oppe på kyste av Sibir i Techjuca Bay drev « Taiwan » i land på stranden med tap av begge ankere og kjettinger. Ble ved hjelp av en russisk isbryter trukket av , samtidig som egne maskiner arbeidet. I sanden arbeidet begge propellere utmerket. Der var heldigvis ingen sten eller fjell. Sjaklet inn reserveanker i de to sammenkoblede kjettingstumper og fikk 60 f v. vann.
Gikk til Hakodati, Japan hvor vi fikk dykkerundersøkelse. Det ble ikke funnet noen skade, og vi returnerte til Techjuca Bay og lastet consenrated bly og sink. Det var en vanskelig jobb å ha med russerne å gjøre uten hjelp.
2. verdenskrig var jeg ute i 7 år med M/S " Talisman " i fart New York - Far East. Men da USA. kom med i krigen ble vi satt inn i Atlanterhavsfart, New York - Congo - Gullkysten og tilbake. Gikk for det meste alene, grunnet båtens store fart - 17 knop på last. Man reddet to skipsmannskaper og ble forfulgt av U-båter et par ganger, men alt gikk bra. Vi hadde syv kanoner ombord med seks faste kanonerer, foruten manskapet som var vel innøvd.
RA/S-3545/G/Gg