Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London 30860, NY 8616.
Fartstid som dekksgutt uten mønstring 1.21/30 måneder.
Første mønstring i Tvedestrand 11.05.1923 med d.s. MATTI av Tvedestrand, tilhørende Carl BECH.
Styrmanns eksamen i Arendal 30.06.1931. Styrmanns sertifikat 05.10.1931.
Skipsfører eksamen i Arendal 20.06.1936. Skipsfører sertifikat 22.02.1947.
Moelbach mønstret i Oslo 05.05.1939 som 2.styrmann til m.t. HØEGH GIANT, Dette skipet ble torpedert 03.06.1942 ca. 06.45 av tysk ubåt (U-126, Bauer) i posisjon 7 17 Nord 43 06 West. Skipet var da på ballastreise fra Freetown bestemt for Trinidad. Tre torpedoer ble skutt mot skipet, antagelig var det kun en som traff på babord side i akterskipet. Maskinen ble stoppet, men etter ca. en halv time startet opp igjen og fortsatte med ca. 10 knop, kanonmannskapet ved kanonen akter stod klar i tilfelle ubåten dukket opp igjen. Det gjorde den også, noen hundre meter aktenfor på styrbord side. Skytterne startet kanonskytning øyeblikkelig og så 3-4 nedslag kloss ved ubåten. Denne krasj-dykket og ombord på HØEGH GIANT antok de at ubåten var alvorlig skadet, noe den ikke var siden den fulgte etter HØEGHT GIANT i neddykket tilstand.
Samme kveld ca. kl. 21.00 angrep ubåten igjen og 2 torpedoer traff skipet på styrbord side like foran midtskipet.
Denne gang måtte besetningen straks forlate skipet så hurtig som mulig, de fikk satt ut 2 livbåter og en jigg. Kapteinen og 3 besetningsmedlemmer i jiggen, resten av den 39 mann store besetningen fordelt på de to livbåtene.
Jiggen ble anropt fra ubåten 2 ganger, men da kapteinen ikke svarte fyrte de av to salver med maskinpistol over jiggen. Kapteinen ble skadet i den ene armen av et streifskudd, men i mørket klarte de å komme seg vekk, mens ubåten skjøt med kanonen mot skipet. Ingen av besetningen fikk i mørket se at HØEGH GIANT sank.
De to livbåtene med tilsammen 35 besetningsmedlemmer tok land ved Devil's Island i Fransk Guiana om ettermiddagen 13.06.1942. Her ble tatt godt imot, men satt under vakthold. Etter 6 dager fikk de valget mellom å bli internert til krigens slutt, eller fortsatte mot Trinidad. Alle valgte å stikke til sjøs igjen, men de fikk med seg rikelig med proviant og vann.
De to livbåtene klarte å holde sammen på turen mot Trinidad. Heldigvis ble de alle plukket opp av canadisk skip KEYMONT og et nederlandsk skip PRINCESS JULIANA 25 nautiske mil nord av Paramaribo fyrskip og landsatt i Paramaribo samme dag. Fra Paramaribo ble de sendt videre til Trinidad med et norsk skip d.s. LINDVANGEN.
I slutten av juli 1942 ble hele besetningen fra HØEGH GIANT samt de overlevende fra norsk skip ANDREA BRØVIG sendt til USA med amerikansk passasjerskip ROBERT E. LEE. Det var totalt 268 passasjerer ombord samt en besetning på 130 samt 6 bevepnede vakter fra US NAVAL ARMED GUARDS. Skipet var bestemt for Tampa i Florida, men ble der videresendt til New Orleans med PC-66 som eskorte fartøy. 30.juli ble ROBERT E. LEE torpedert av tysk ubåt U-166 (KUHLMAN) i posisjon 28 40 Nord 88 42 West og sank på 15 minutter. 10 besetnings-medlemmer og 15 passasjerer omkom.
Alle de norske sjøfolkene ble reddet, de fikk også honnør for at de aktivt deltok i redningen av ROBERT E. LEE's passasjerer.
Se også: http://www.warsailors.com/singleships/hoeghgiant.html
Ernst Bauer
Tvedestrand Mønstrings Protokoller.
RA/S-3545/G/Gg