Hans Martin Halvorsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

7. februar 1890

Død

26. november 1972

Foreldre

Los Johannes Halvorsen og Karoline f. Sørensen

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Brunlanes

Bosted

Ula, Laue St. Larvik.

Relasjon til fylke

Vestfold

Har stillinger

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)

Annet

  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 22035.

    Gift med (jf. London-kort):Ingeborg Halvorsen.

    Privat arkiv:

    "Hans Martin Halvorsen startet sin hvalfanger karriere som skipper på hvalbåter som opererte ut fra Durban i Sør Afrika i 1925. Dette holdt han på med fra april 1925 til mai 1931. Det var AC Olsen i Sandefjord som formidlet norsk mannskap til Union Whaling Company i Durban. Det var ikke ofte at familien i Ula og Norge så noe til han. Det ble fortalt at han sleit med sjøsyke om bord på de små hvalbåtene. Når muligheten for jobb på et nybygd stort kokeri kom, valgte han å bytte beite.

    Hans Martin Halvorsen ble første gang hyret som 1.båsmann på F/K Tafelberg 22.august i 1932. Første turen gikk rett til Syd ishavet på hvalfangst.  

    Senere gjorde Hans Martin ytterligere 6 sesonger med Tafelberg i Syd ishavet. På sin åttende tur med Tafelberg seilte han ut fra Norge som 2.styrmann 29.8.1939. Da de kom opp til Cape Town i april 1940 fikk de beskjed om  at krigen var brutt ut. I stedet for å gå til England seilte de til USA via Freetown for å losse hvaloljen. Etter dette gikk de til England hvor Tafelberg ble rekvirert av Ministry of War. Kokeriet ble omdøpt til Empire Heritage. Hans Martin gjorde mange turer over Atlanteren og til Østen. Han seilte både som 1.styrmann og skipper. 28.januar 1941 gikk de på miner utenfor Barry. De var på vei fra Barry til Greenock og USA i ballast. De kjørte skuta på grunn for å redde mest mulig. Skuta ble delt i to og ble karakterisert som totalvrak, men senere slept til Cardiff for å bli satt sammen igjen. En norsk sjømann omkom i denne ulykken.

    I februar 1943 var hun igjen klar til tjeneste. Hun var nå ombygget til et kombinert tank- og transportskip. Hans Martin reiste ut igjen og sto ombord frem til 26.juli 1944. Han måtte ta en pause i land for å hvile ut etter nervepåkjenningene. Han omtalte det som trøbbel med maven. [...]

    Hans Martin kom helskinnet hjem fra England etter krigen sommeren 1945 etter å ha vært borte fra familien siden august 1939".

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Privat arkiv avgitt til Stiftelsen Arkivet (se "dokumenter" for utfyllende historikk og avisartikkel).