Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Copyright: Norges Skibsførere, Annen utgave 1935-53
Norges Skibsførere, Annen utgave 1935-53:
Til sjøs 1891 med s. "Halgerda" (1100) av Tjømø, tilh. skipsr. Rød.
Styrm. eks. 1895 i Nøtterøy og skipsf. eks. 1898 i Tønsberg.
Amerikansk skipsf. eksamen 1915 i New York.
Styrm. med ds "Tiger", ds "Thyra" og ds "Hermes".
Ble i 1902 fører av ds "Hermes" (2200) av Drammen tilh. Bruusgaard, Kiøsterud & Co.
Har senere ført ds "Harald (5200), ds "Hugin" (3200), ds "Normandie" (1800), ds "Hero"
(6200), ds "Hermes" (7500), ds "Hellas" (2200) og ds "Hektor (8200), alle skiptilh. s.n. rederi.
Sluttet sjøen 1941. - Rederforbundets Gullmedalje.- Gift 4 barn.
"Jeg om til Norge 9. april 1940 med hvetelast fra Canada ("Hektor"). Lasten var bestemt for
lossing i Oslo. Vi var på høyde med Kristiansand da tyskerne inntok byen. Vi bestemte oss
da for å snu for å komme inn til Mandal, og ankom til Kleven på formiddagen.
Da telegraf og telefon var brutt, kunne jeg ikke underette rederiet eller kornmonopolet.
Sammen med byens forsynings-menn arrangerte vi å losse skipet der og begynte samme dag.
Hele lasten ble losset i Mandal og anbragt på gård oppe i landet.
Etter en ukes tid fikk vi kontakt med rederiet, ved at jeg sendte styrmannen landeveis til
Drammen, og han kom dit ved å haike seg frem.
Jeg fikk anerkjennelse fr å ha berget lasten i land til kormonopolets og rederiets fulle tilfredshet.
Jeg gjorde i 1940-41 to tvungne turer til Tyskland, og var siden hjemme.
Jeg hadde da ført "Hektor" i 20 år."