Flyttet til Kristiania og senere Bærum.
Han reiste til sjøs i 1861 og tok navigasjonseksamen 17 år gammel. Han seilte et par år på de stor nordamerikanske sjøene og kom tilbake i 1868 som styrmann. Han var fører av fullriggeren HENRIETTE av Mandal 1873-80. Fra 1880 seilte han for Østlandske Lloyd (R. Andvord) som fører av MEMENTO, PROSPERO og STERLING før han i 1889 gikk i land og etablerte seg som skipsreder. De to første skipene, HEKLA og VALHALLA ble innkjøpt i 1892. Frem til 1900 ble ytterligere 13 skip innkjøpt eller bygget.
Fra slutten av 1890-årene og frem til 1915 hadde han også et samarbeid, trolig med Mail Brothers i Newcastle med rederiet Mail & Holby, med A/S Hekla som eierselskap. (se OSL 515), som ble drevet parallelt med eget rederi. Så mye tyder på at han primært var flaggreder for britiske interesser. I 1905 og 1906 kjøpte han 2 eldre brigantiner. De forliste i 1906 og 1911. Ytterligere 5 dampskip ble anskaffet i perioden 1907-15. 4 ble videresolgt og det siste skipet, ds CAMMA, ble senket av tysk ubåt i november 1916.
I 1902 kjøpte kjøpte A/S Hekla (Mail & Holby) eiendommen Rosagård på Teie utenfor Tønsberg fra Tønsberg Teglverk. Rundt 1908 opphørte driften, driftsbygninger ble revet og i 1909 flyttet Holby med familie og rederier dit. Flere av skipene endret hjemsted til Tønsberg, men tilbake til Kristiania i 1913, til tross for Holby ble boende på Rosahaug en stund til. Flyttet senere til Borgenveien på Vinderen, Kristiania.
I 1916 var Wilhelm Holby 70 år gammel, og kanskje tid for å gi seg etter 55 år innen skipsfart. Wilhelm Martin Holby døde 18. feb. 1923 i Kristiania.
skipshistorie.net