M/S Karmøy II

Andre navn
Trompenberg - Condoren
Kallesignal
LJTA
Klasse
Nureau Veritas
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1918
Leveringsmåned
Mai

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
218
Nettotonnasje:
106
Dødvekt:
350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 80
Bygget av:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.

Dimensjoner

Lengde:
94.2'
Bredde:
22.2'
Dypgående:
11.7'
  • Historikk:

    1917 - Bygget som lekter av Skebäcks Varv, Ôrebro, Sverige for Örebro Rederi A/B, Örebro, Sverige. Sjøsatt i desember.
    5/1918 - Levert som motorskonnert CONDOREN til A/B P. Janson & Co., Norrköping, Sverige.
    15.4.1926 - Solgt til Valborg Helena Andersson, Oskarshamn, Sverige. (Den som kjøpte skipet var hennes mann skipsmegler Fritz Hjalmar Anderson, men han lot skipet registreres i sin kones navn).
    28.5.1936 - Sprang lekk og ble forlatt mens hun var på reise fra Smøjen, Lundeborg, Danmark til Ronneby, Sverige med kalkstein. Ble funnet helt vannfylt av hollandsk DS TROMPENBERG og slept til Visby, Sverige. Reparert og satt i fart igjen. Ommålt: 280 tdw, 200 brt, 122 nrt.
    30.12.1937 - Solgt til A/S M/S Karmøy II (Kristian E. Samuelsen), Oslo - nytt navn - KARMØY II
    9.6.1940 - Grunnstøtte og sank på Svaneflua ved Farsund. Se sjøforklaring.


    Maskineri:
    Raaoljemotoer, 2takt, enkeltvirkende, 2cylindere, diam. 330 x340mm. Maskineri bygget ved J. & C. G. Bolinders Mekaniaska Verkstads AB. Stockholm, Sverige.