T/S Nidareid

Andre navn
ex Escape, ex Stanvac Japan
Kallesignal
JXCQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1953
Byggenummer
1431
Leveringsmåned
Mars

Tonnasje

Bruttotonnasje:
18.416
Nettotonnasje:
11.300
Dødvekt:
29.300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
AHK 13750
Bygget av:
Akasaka Diesels Ltd.,Yaizu
Fart:
16

Dimensjoner

Lengde:
631.3'
Bredde:
82.7'
Dypgående:
46.8'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1952: Levert som STANVAC JAPAN til  Standard-Vacuum Transportation Co. Ltd, London, UK
    10/1958: Sterkt skadet den 10/10-1958 etter en voldsom eksplosjon midtskips ca. 160 nm sørvest av Karachi, Pakistan mens hun var på reise fra Bombay, India til Persiske Gulf i ballast. 20 mann omkom. Hun ble slept inn til Bombay og kondemnert.
    01/1959: Vraket solgt til I/S Escape ( Bjarne Ruud-Pedersen) Oslo, nytt navn  ESCAPE Slepet begynte 10/01 og gikk via Alexandria, Egypt hvor hun ble lagt opp et par måneder, til Napoli, Italia for nærmere besiktelse og forsterkinger for videre slep. Det ble hentet inn anbud fra flere verksteder, og gunstigs ut kom Akers Mekaniske Verksted A/S, Oslo. Skrogarbeidene ble utført ved Tangen Verft, Kragerø og etter ca. 7 måneder her ble hun slept til Oslo hvor den store reparasjonen og ombyggingen til bulkcarrier ble fullført.
    00/1960: Skipet ferdig reparert og satt i fart.
    00/1964: Solgt til I/S Nidareid ( Krogstads Shipping A/S ) Oslo, nytt navn  NIDAREID
    00/1967: Solgt til Crusader Carrier Inc, Monrovia, Liberia, nytt navn  DIAMOND VENTURE
    09/1975: Solgt til Taiwan for opphugging Ankom Kaohsiung den 10/9-1975 for hugging som begynte den 20/12-1975 ved Char Tai Steel Works Co.


    Maskineri:
    2 stk. dampturbiner med utveksling til propellaksel. Maskineri bygd ved Mitsubishi Zosen K.K. Nagasaki, Japan.