M/S Storsild

Andre navn
Snurp IV
Kallesignal
LKTA
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1942
Byggenummer
161
Leveringsmåned
August

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
118
Nettotonnasje:
43
Dødvekt:
200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 40
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
90.4'
Bredde:
21.5'
Dypgående:
9 1/2'
  • Historikk:


    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.


    1942 - Bygget som SNURP IV ved Skaalurens Skibsbyggeri, Rosendal for Skips-A/S Rena (T. Sommerfeldt & Olaf Pedersen), Oslo. Levert 10/08 som STORSILD til Hvalfangerselskapet Blåhval A/S (Emil Tresselt), Oslo. Fiskeriregister nr.: O-48-O.
    07/1942: Sammenstøt med tysk patruljeskip 22. juli 1942. Se sjøforklaring.
    10.8.1946 Solgt til Bjarne Lissner, Kjøllefjord/Vardø. Omdøpt 09/10 til TOR-JAN.
    1950 Solgt til Paul Strøm, Hammerfest/Vardø. (F-154-NK).
    1955 Registrert i Hammerfest fra 01/02.
    Solgt 18/05 til Skips-A/S Storsild (Arne Kolstad & Paul Strøm), Hammerfest. Omdøpt til STORSILD.
    1956 Solgt 08/11 til Mikkel og Reidar Nilsen Vik P/R, Toft/Bergen. (H-154-H).
    Omdøpt til SKARNSUND 13/12.
    1964 (H-154-ØN).
    1969 Kantret 03/03 ved Helligvær mens hun var på reise fra Bodø til Værøy med trelast. 3 mann omkom.


    Maskineri:
    1942
    Dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, 3 cylindere diam. 280x320mm. Maskineri bygget ved M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset.