Flytende hvaklkokeri D/S Svend Foyn I

Andre navn
Strathness - Buceros - Johan Bryde
Kallesignal
MGSP
Klasse
DNVIAI
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1894
Byggenummer
475
Leveringsmåned
Mai

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.136
Nettotonnasje:
2.416

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 404

Dimensjoner

Lengde:
365.2'
Bredde:
47.0'
Dypgående:
27.1'
  • Historikk:

    1894 Bygget i stål som STRATHNESS ved W.Gray & Co.Ltd., W.Hartlepool, og overlevert til Burell & Son, Glasgow i mai samme år.
    1900 Solgt til Bucknell Bros, Glasgow - nytt navn - BUCEROS
    1912 Kjøpt av A/S Østkysten (Johan Bryde) Sandefjord - nytt navn - JOHAN BRYDE
    1913 Solgt til A/S Sydhavet (Peder Bogen) Sandefjord og omdøpt til SVEND FOYN I (Kokeriet fikk navnet SVEND FOYN I fordi Sydhavet hadde et annet lite kokeri som het Svend Foyn(1). Dette ble solgt i 1912.)
    1914 Disponeringen av selskapet overtatt av Johan Rasmussen & Co.

    1914 Etter Peder Bogens død i august 1914, overtok Johan
    Rasmussen og Alex. Lange som disponenter av Firma Peder
    Bogen. I dette året opplyses at tankkapasiteten var økt til 22.000
    fat.
    Ny sesong 1914/15. Innleid hvalbåt SELVIK for NOK 22.000 for
    sesongen. Fangstbåter for sesongen var således SELVIK,
    GRAHAM og SCOTT. SVEND FOYN I møtte isen allerede dagen
    efter avreisen fra Falkland Island. Det ble rapportert om svære is
    hindringer bestående av tett pakkis stuet inn mellom store isfjell.
    Ekspedisjonen holdt det gående langs iskanten og gjorde forsøk
    både vestover og østover, men kunde ikke finne noen større
    klarer i ismassene noe sted. Først 10/12 lyktes det dette skip å
    komme inn til Deception. Ekspedisjonen fortsatte imidlertid straks
    til Belgicastredet, hvor det ikke var større is hindringer.
    1915 Tok 27/01 om bord 50 mann fra kokeriet GUVERNØREN
    som tok fyr samme dag. GUVERNØREN ble totalvrak og
    mannskapet ble sendt videre til Chile. Avsluttet fangsten 04/04
    og begynte hjemturen via Montevideo, Uruguay for opplag av
    hvalbåter. Ankom 17/05 til Cardiff, Wales. Bunkret kull og fikk
    ordre om å losse i Fredrikstad.
    Kjøpte hvalbåt SCOTT for NOK 100.910,23. Senere på høsten ble
    også SELVIK kjøpt for NOK 125.000.
    Sesongen 1915/16 fanger man med 3 hvalbåter. SCOTT (1912),
    SELVIK (1911) og GRAHAM (1912).
    I begynnelsen av desember lyktes det en del av flåten å komme
    inn til Deception, men muligheten ble snart blokkert og hindret
    fangstvirksomhet. Sydhavets ekspedisjon, sammen med
    Laboremus ekspedisjonen ble liggende en hel uke i isen utenfor
    Deception, og kom først inn omkring midten av desember.
    1916 Sesongen 1915/16 ble fangsten 551 hval.
    Produksjonsresultatene ble ca 25.000 fat hvaloje. Etter sesongens
    slutt ble hvalbåtene lagt opp på Falklandsøyene.
    Kokeriet gikk til Liverpool, England for reparasjoner og 4-års
    klassing. Denne sommeren ble det gjort forsøk på å leie ut
    kokeriet til fraktfart, men det lykkes ikke. Selskapet hadde
    allerede leid ut SCOTT for neste sesong til Sandefjords
    Hvalfangerselskab, og måtte derfor leie hvalbåten EDLE for
    sesongen 1916/17 til en pris av NOK 25.000.
    Disponenter for Hvalfanger-A/S Sydhavet er nå Johan Rasmussen
    og Alex. Lange.
    Sesongstart ble forsinket grunnet langt verkstedopphold som ble
    avsluttet 10/10.
    1917 Ankom fangstfeltet 13/01. Avgikk feltet 26/03.
    Fangstresultatet for sesongen 1916/17 utgjorde 25.300 fat.
    Hvalbåtene ble lagt opp i Montevideo for sommeren.
    Sesongen 1917/18 ble også forsinket. SVEND FOYN I hadde
    ligget i Cardiff og ventet på utsyr, og gikk ikke derifra før 2.
    juledag. Fartøyet som skulle komme med utstyret var 1,5 måned
    forsinket.
    1918 Hvalbåtene og kokeriet forlot Montevideo 01/02 og ankom
    Falklandsøyene 07/02. Ankom fangstfeltet 10 eller 11/02. Det var
    også oppnådd konsesjon for fangst ved Syd Georgia for å forlenge
    fangsttiden. Fangsten på Syd Georgia varte til slutten av mai.
    Resultatet for sesongen 1917/18 ble kun 8.700 fat.
    På turen fra feltet kolliderte SVEND FOYN I med dampskipet
    WAR RAMBLER. Kokeriet ble midlertidig reparert i Montevideo,
    med en endelig reparasjon i Liverpool senere.
    Sesongen 1918/19 var det håp om å få tilbakelevert hvalbåten
    STAR I fra dens tid på Alaska, men den ble ikke frigitt tidsnok.
    Fangsten måtte foregå med 2 hvalbåter. Fangsten tok til 23/12.
    Ekspedisjonen gikk glipp av det gode blåhvaltrekket på
    forsesongen, grunnet forsinkelsen fra reparasjonen.
    1919 STAR I ble 11/02 tilbakelevert fra den amerikanske
    regjering. Avgikk Seattle 21/04 med kurs for fangstfeltet i
    Sydishavet. STAR II og III avgikk 24/04.
    Fangsten ble avsluttet 10/04. Resultatet for sesongen 1918/19
    ble 16.300 fat hvalolje. Hvalbåtene GRAHAM, SELVIK og SCOTT
    gikk til sommeropplag og vedlikehold i Montevideo. Kokeriet
    ankom 01/06 til Liverpool for levering av lasten. Avgikk 21/06
    Liverpool for Sandefjord og var fremme 26/06. Denne sommeren
    blir det montert faste tanker i rom nr. 2. Lastekapasiteten er nå
    øket til 27.000 fat i faste tanker.
    For sesongen 1919/20 gikk SVEND FOYN I fra Sandefjord 01/10
    med kurs for Norfolk, USA for å laste kull for sesongen. Kokeriet
    gikk fra Norfolk 26/10 med kurs for fangstfeltet. Ankom feltet
    07/12.
    1920 Fangsten avviklet og hjemreisen begynt 02/04.
    Fangstresultatet for sesongen 1919/1920 var 26.000 fat. Kokeriet
    gikk til Liverpool for å losse og fullføre sin besiktigelse av klassen.
    Hvalbåtene gikk til Montevideo for sommeropplag og vedlikehold.
    For sesongen 1920/21 gikk kokeriet igjen til feltet fra Sandefjord
    17/09 via England for bunkring av kull for sesongen. Ankom feltet
    med sine 3 hvalbåter 20/11.
    En annen ekspedisjon kom ca. en uke senere til feltet. Denne
    ekspedisjon rapporterer at der fra ca. 25/11 var helt isfritt
    utenfor øyrekken ved Syd Shetland. De ekspedisjoner som ved
    denne tid søkte inn mellom Smith Island og Snow Island kom
    derfor inn til Deception uten større ishindringer.
    1921 Fangsten var over og hjemturen tok til 05/03.
    Fangstresultatet sesongen 1920/21 ble 26.000 fat hvalolje.
    Hvalbåtene blir også dette året lagt opp i Montevideo. Markedet
    for hvalolje hadde brutt sammen denne vinteren, så SVEND
    FOYN I ble beordret til å gå rett til Sandefjord med lasten inne.
    Hun ankom Sandefjord 18/04. Der ble den liggende til oljeprisen
    bedret seg. Oljen ble ikke solgt før 19/08. SVEND FOYN I gikk så
    fra Sandefjord 23/08 med kurs for Runcorn i Cheshire, England,
    hvor lasten skulle losses. Etter utlossing gikk kokeriet til Liverpool
    for dokksetting hvor hun blant annet skulle fornye propellakselen.
    Utvendig vedlikehold var gjort i Sandefjord under sommeren.
    Etter verkstedsoppholdet i Liverpool, gikk hun til Cardiff for å
    bunkre kull for sesongen. Deretter fortsatte hun hjem til
    Sandefjord for å klargjøre for sesongen 1921/22. Forlot
    Sandefjord 13/10 med kurs for Montevideo for å bemanne
    hvalbåtene. Ankom 13/11 og fortsatte så til fangstfeltet hvor hun
    ankom rundt 23/11.
    1922 Resultatet for sesongen 1921/22 ble 25.700 fat hvalolje.
    Rasmussens kompanjong, Alex. Lange, avgikk ved døden i
    august.
    Avgikk Sandefjord med kurs for Syd-Shetland 30/09, via England.
    SVEND FOYN I gikk 15/11 via Bridgeman Island inn til
    Deception. Der var helt isfritt. Ankomst fangstfeltet 17/12 og
    begynte fangst samme dag.
    1923 Sesongen avsluttet 23/04. Resultatet av sesongen 1922/23
    ble 23.830 fat. Ekspedisjonen har for det meste vært stasjonert i
    Deception under sesongen. SVEND FOYN I leverte sin last i
    Brake, Tyskland hvor hun ankom 05/06. Etter utlossing fortsatte
    hun til Sandefjord hvor ankomsten var 14/06.
    Selskapets disponent heter nå Johan Rasmussen & Co. Daglig
    ledere er Johan Rasmussen og Torger Moe, Sandefjord.
    Selskapets fangstbåter er GRAHAM (1912), SCOTT (1912) og
    nybygde (Akers mek.) ALEX. LANGE (1923). SELVIK er solgt for
    NOK 190.000. GRAHAM og SCOTT gikk til Montevideo for
    sommeren.
    SVEND FOYN I avgikk Sandefjord 22/09 for sesongen 1923/24
    med kurs for Cardiff for opplasting av kullbunkers for sesongen.
    Avgikk Cardiff med kurs for feltet 06/10. Ankom feltet i midten av
    november.
    1924 Hvalbåten GRAHAM forsvant sporløst 06/11.
    1925 Uskifting av gammelt materiell. Nye hvalbåter av året er
    GRAHAM (1925), SCOTT (1925) og ALEX. LANGE (1925).
    Fanget ved Syd-Shetlands øyene.
    1928 Fanget med hvalbåtene GRAHAM, SCOTT og ALEX.
    LANGE.
    1929 Fanget med hvalbåtene GRAHAM, SCOTT og ALEX.
    LANGE.
    1930 Fanget med hvalbåtene GRAHAM, SCOTT og ALEX.
    LANGE.
    1931 Tatt ut av fangst etter sesongen 1930/31.
    1934 Solgt som skrap. Ankom 27/07 til Inverkeithing, Fife,
    Skottland for hugging ved T. W. Ward.

    Maskineri:
    Tripple dampmaskin, 3 cylindere diam. 27" - 43" - 72". Maskineri bygget ved Central Mar. Eng. Works, West Harlepool, Uk. Kjeler samme.