M/S Rutland 2

Andre navn
ex Homborsund 2,ex Homborsund,ex Loyal,ex Transport II
Kallesignal
LEJQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1891
Byggenummer
5
Leveringsmåned
November

Tonnasje

Bruttotonnasje:
270
Nettotonnasje:
136
Dødvekt:
300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 225 NHK 51
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
137.8'
Bredde:
21.1'
Dypgående:
10.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    11/1891: Levert som TRANSPORT II til Vestlandske Godsdampskibsselskab( Axel Wilhelmsen)Kr.ania
    11/1893: Solgt til Dampskibsselskabet Veritas, Kristiania
    01/1894: Solgt til D/S A/S Veritas ( Bertrand Jacobsen) Arendal, nytt navn  LOYAL
    00/1915: Forlenget 22.8'- Dødvekt: 300 tonn. Brutto: 270 tonn. Net: 136 tonn
    04/1938: Solgt til D/S A/S Veritas ( O. Børresen) Oslo, nytt navn  HOMBORSUND
    05/1039: Ny motor: Wichmann   BHK 225   NHK 51   Fart: 
    00/1951: Overført til D/S A/S Veritas ( Joh. P. Mathisen ) Oslo
    00/1955: Solgt til D/S A/S Veritas ( Øistein Lande) Haugesund
    03/1956: Omdøpt  HOMBORSUND 2
    09/1956: Solgt til D/S A/S Rutland ( Joh. P. Mathisen) Oslo, nytt navn  RUTLAND 2
    00/1957: Ombygd. Brutto: 265 tonn. NET: 132 tonn. Dim: 42,00m- 6,43m- 3,10m
    00/1960: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart: 10  knop
    02/1968: Solgt til Ole Aune, Trondheim, Oslo
    09/1969: Solgt til Edvard Edvardsen, Oslo, nytt navn  LADE
    10/1970: Overført til Edvard Edvardsen, Bodø
    00/1973: Solgt til Birger Mathisen P/R, Trondheim
    12/1976: Solgt til Aksel W. Nøstvik, Sørreisa, Trondheim
    10/1981: Solgt til Rolf A. Mathiassen, Båtsfjord, Trondheim
    01/1982: Overført til Rolf A. Mathiassen, Båtsfjord, Harstad
    00/1985: Utgått som forlist, men først strøket av skipsmatrikkelen den 16/10-1991