D/S Escape

Andre navn
ex Avenir
Kallesignal
LNGZ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1948
Byggenummer
1170
Leveringsmåned
august

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.326
Nettotonnasje:
1.867
Dødvekt:
4.640

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 251 IHK 2000
Fart:
11,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
310.4'
Bredde:
46.9'
Dypgående:
16.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1948: A/S Acadia (Sigurd Bruusgaard) Drammen - AVENIR
    6/1955: Kolliderte med skonnert RUPERT BRAND på reise Goose Island til Edward Island i ballast.Skonnerten sank,men besetningen ble reddet.
    4/1956: Explosion og brann ombord 24/4 under avgang Vera Cruz for Tampico.Brannen slukket 2/5.Kondemnert.
    7/1956: Bj.Ruud-Pedersen og Arne Blystad,Oslo i skadet stand. Slept til Europa for reparasjon-omdøpt - ESCAPE 
    9/1956: Skips A/S Harstad & Skipsvedlikehold A/S(H.Angell-Olsen) Harstad as is Hamburg og omdøpt ANGELA. Reparert og ombygd til lukket shelterdekker ved Uddevallavarvet A/B.
    11/957: A/S Landego (Ebbesens Rederi Co) Oslo - EBANA
    /1960: A/S Landego (Hjalmar Bjørge) Oslo - EBANA
    /1961: A/S Viul Tresliperi (Hjalmar Bjørge) Oslo - EBANA
    9/1961: South East Asia Shipping Co.Pte., Bombay,India - nytt navn - MAHARANI
    /1975: Vasant J. Sheth Family Trust, Bombay, India - MAHARANI
    8/1977: Solgt til Gupta Steel, Bombay for opphugging. Påbegynt opphuggingen 15/8-1977