D/S Dukat

Kallesignal
LDJJ - WMSN
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1920
Byggenummer
381
Leveringsmåned
Desember

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Kapret, 9.12.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.350
Nettotonnasje:
761
Dødvekt:
2.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 171
Fart:
9,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
242.7'
Bredde:
37.2'
Dypgående:
15.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    12/ 1920: D/S A/S Dovre (Bruusgaard Kiøsterud & Co.) Drammen - DUKAT
    8/1929: A/S Arne Sveen's Rederi (Arne Sveen) Oslo - DUKAT
    12/1941: Kapret 9. desember av japanske styrker og satt i fart under japansk flagg på reise fra Bangkok til Hong Kong med stykkgods, omdøpt. (Kilde: warsailors. com) - AMOI MARU
    8/1943: Forliste og strandet 19/8 utenfor Dairen.

    Maskineri:
    Triple dampmaskineri, 3 sylindere diam. 18.5"-29"-49".
    Maskineri bygget ved The New Egineering & Shipbuilding Works. Shanghai, Kina.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S DUKAT var på reise fra Bangkok til Hongkong med ris og stykkgods, da hun 9. desember 1941 ble oppbrakt av japanerne og ført til havn nord for Hongkong. Her ble DUKAT erklært som prise og overtatt av japanerne. 1. januar 1942 ble fem norske offiserer internert i Kulangsu. De ble senere overført til Shanghai og i slutten av mai 1945 transportert til Yokohama. En av dem var i mellomtiden avgått ved døden pga. hjertesykdom.

    De norske som døde:
    Frithjof M. Olsen                - Maskinist
    Rudolf W. Hansen              - Maskinsjef

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/dukat.html