M/S Biotrans

Andre navn
ex Halatt,ex Boston,ex Påsan,ex Brincum,ex B.T. II
Kallesignal
LMOB
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1936
Byggenummer
319
Leveringsmåned
Mars

Tonnasje

Bruttotonnasje:
169
Nettotonnasje:
95
Dødvekt:
228

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 300

Dimensjoner

Lengde:
33,22m
Bredde:
6,06m
Dypgående:
2,56m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    Bygd som tankskip. Dwt: 130 tonn. Brt: 131 tonn. 

    03/1936: Levert som B.T. II til A/B Bensintransport, Stockholm, Sverige
    00/1942: Solgt til Ernst Glässel, Bremen, Tyskland, nytt navn  BRINCUM
    00/1942: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine
    08/1944: Minesprengt ved Åndalsnes
    00/1947: Hevet og reparert som lekter, nytt navn  PÅSAN
    00/1955: Solgt til Tørres Hansen m.fl., Haugesund, nytt navn  BOSTON
    00/1955: Ombygd til stykkgodsskip ved Porsgrund Mek. Verk.
    00/1955: ny motor: Union  BHK 210   Fart: 7,5  knop
    00/1956: Overført til Tørres Hansen P/R, Haugesund
    00/1957: Forlenget 21.9'- Dwt:228 t. Brt:169 t. Net: 95 t. DiM. 33,22m- 6,06m- 2,56m
    00/1969: Overført til Tørres Hansen Vea P/R, Haugesund
    00/1975: Ny motor: Volvo Penta   BHK 300   Fart:
    08/1977: Solgt til P/R Halatt ( Bjarne & Aslak Ulevik, Stamneshella) Bergen, nytt navn  HALATT
    03/1982: Overført til Aslak Ulevik, Stamneshella, Bergen
    02/1986: Solgt til P/R Johannes N. Høydal, Austefjord, Ålesund
    06/1991: Solgt til Biotrans A/S, Nesna, Ålesund, nytt navn  BIOTRANS
    12/1993: Solgt til Olav J. Kvalvik, Rødøy, Ålesund, nytt navn  RIOTRANS
    08/1996: Ommålt: BRUTTO: 153 tonn. NET: 77 tonn
    01/1998: Solgt til Tor Odin A/S, Narvik, Ålesund
    09/1998: Solgt til Frank H. Strand, Kabelvåg, Ålesund
    06/1999: Solgt til Ole Iglebæk Rasmussen, Ålesund
    06/2000: Solgt til Ukjent eier, Jomfru øyene
    00/2019: Fremdeles i fart/ Still in service