Bark Derwent

Kallesignal
HPFV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1868
Leveringsmåned
Januar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
413
Nettotonnasje:
369

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
127.7'
Bredde:
27.8'
Dypgående:
17.2'
  • Historikk :
    v/ Brevik Historielag:

    Bark DERWENT ble sjøsatt 10. januar 1868 ved verftet til John Crown i Sunderland,
    England. I Sunderland lå det skipsverft på rekke og rad langs elven. Nær elvens
    utløp i et område i Sunderland som heter Monkwearmouth lå verftet til John
    Crown, kjent under navnet Strand Slipway. Crown var familie med
    tradisjoner i Sunderland. Det fortelles at helt tilbake til år 1761 hadde
    familien drevet shippingvirksomhet. Men det var Luke Crown som etter å ha gått
    i skipsbyggerlære hos Henry Rudd i Monkwearmouth og Pallion i Sunderland,
    begynte med sitt eget verft i 1807 som gav grunnlaget for ekspansjon.
    John Crown var 2. generasjon i firmaet og han kjøpte verven hvor «Derwent» ble
    bygget ved Strand, Monkwearmouth av John Candlish i 1847.

    John Crown verftet bygget en rekke fine seilskuter og fikk et godt omdømme som
    byggere. I arkiver har man funnet frem opplysninger av over 90 seilskuter
    bygget ved Crown i det forrige århundre og enda er ikke listen fullstendig.

    DERWENT ble bygget som bark. Materialene som ble brukt var tysk og fransk eik samt
    engelsk eik. Kjølen ble strukket av amerikansk og engelsk alm, roret var av
    engelsk eik. Ellers ble det benyttet Øst-India teak. Selve skroget ble planket
    opp av amerikansk alm. Dekket ble lagt av furu (yellow pine). «Derwent» ble
    klassifisert i Lloyds register i klasse 10 Al og hun forble i denne klasse fram
    til 1883 da hun ble solgt til The Great Grimsby Ice Company Ltd. Da den ble
    sjøsatt en størrelse på 394 brutto tonn, 372 netto tonn. Lengden var på 128
    fot, bredde 28,05 fot og 17,2 fot dypgående ifølge besiktigelsesrapporten ved sjøsetting.

    Da den ble sjøsatt i 1868 ble den hørende hjemme i Sunderland og eier var R. Gayner.
    I hele 15 år var den registrert i Sunderland. Ut over skippernes navn er det lite
    opplysninger fra den tiden. I Lloyds register fra 1872-73 finner vi at skipperen på
    «Derwent» heter Sorensen og det lyder meget norsk. Østkysten av England
    hadde jo god kontakt med Norge på den tiden. At det var mange norske
    sjøfolk ombord i engelske skuter skal vi se når vi kommer til «Derwent»s Grimsby tid.

    Som is-skute i Grimsby.
    Det var den 20. september 1883 at «Derwent» ble overført fra Sunderland til Grimsby.
    Grimsby som var en av de største fiske byer i England, hadde foruten sin
    trålerflåte, en flåte av seilskuter som dro til Norge for å hente blokk-is til
    bruk for nedkjøling av fisk under transport fra fiskefeltene og frem til
    forbruker. Det var The Great Grimsby Ice Company Ltd. som overtok «Derwent» for
    å sette den inn i is-farten.

    Det var J. O. Hawke som var disponerende reder for «Derwent» i den tiden den hørte hjemme i
    Grimsby. Skutens fører var John R. Westlake, han overtok skuten i oktober 1883.
    Han var da 63 år gammel og hadde seilt på Nordsjøen et helt liv. Han var godt
    kjent i Brevik og hadde før han overtok «Derwent» bl. a. «Athenian» som seilte
    i is-farten på Brevik.

    Med seg hadde han også sin sønn J. R. Westlake på 29 år. I mannskapslisten finner vi også
    Gunder Christiansen (29) og Oluf Børresen (24) begge hadde tidligere stått
    ombord i «Alliance» tilhørende samme rederi. Fra nå av var «Derwent» fast gjest
    i Brevik i mange år fremover. Den seilte med is fra Brevik til Grimsby, og gikk
    ofte i ballast på hjemturen.

    I 1884 finner vi flere sjømenn fra Brevik ombord på «Derwent»: Ole Amundsen (33) og Emanuel
    Eriksen (21). På engelske skuter var det vanlig med læregutter ombord. De hadde
    kontrakt som ga dem utdannelse. Ombord på «Derwent» finner vi i 1886 en slik
    gutt. Han het Arthur Lee og var 17 år gammel fra Grimsby.

    I 1886 er Oluf Børresen (26) fra Brevik ombord i
    «Derwent» igjen. Det samme gjelder Johannes Eriksen (45) fra Brevik som hadde
    vært ombord i «Warden Law» tilhørende samme selskap. Ole Olsen (33), også fra
    Brevik finner vi ombord. En annen med et kjent familienavn i Brevik, H. J.
    Rohde (29) finner vi påmønstret «Derwent» 21. november 1886. I mannskapslisten for «Derwent» fra 1886 står det at mannskapet skal
    bestå av 16-mann, derav 5 sjømenn. Det vil si at det må være minst 5
    fullbefarne sjømenn ombord til enhver tid. Mannskapet kunne delta både i
    lasting og lossing hvis skipperen forlangte det.

    I løpet av ett år kunne det være opptil over tyve sjømenn påmønstret «Derwent». Det var flere
    som stod ombord bare et par turer.

    I 1888 har vi nok en Breviksmann ombord, H. Sørensen (39). Han påmønstret «Derwent» 28.
    januar 1888 etter å ha vært ombord i «Baidar». Men det kunne bare ha vært denne
    ene turen, for den 17. mai 1888 er han igjen påmønstret «Derwent» etter å ha
    vært om bord i «Fanny Bresland». Når vi kommer til 1889 har vi en rekke sjømenn
    fra Brevik ombord. I tillegg til de før nevnte har Anders Torgersen (50) kommet
    ombord.

    Av mannskapslistene fra 1880-årene går det frem at det var mest engelskmenn ombord
    i «Derwent». Det var jo naturlig, men innslaget av norske sjømenn var ganske
    stort. Ellers var det enkelte svensker og finner ombord. En amerikaner fra
    Philadelphia var kokk ombord. Han hadde også vært ombord i «Alliance».

    Da the Great Grimsby Ice Company Ltd. avhended alle sine isskuter i tidsrommet 1888-1890 ble
    flesteparten innkjøpt til Norge av Cornelius Røe i Brevik. Så også med
    «Derwent». I brev av 28. november 1891 til de britiske myndigheter bekrefter
    den britiske vice konsul i Brevik, S. C. Larsen, med stempel og sign at
    «Derwent» er overført til selskapet Union Co., Brevig med Cornelius Røe som
    korresponderende reder.

    Under norsk flagg
    Dermed hadde «Derwent» blitt norsk. Skuten ble registrert i Brevik og forble hjemmehørende
    her til den forliste i Nordsjøen i 1920.

    Den første skipperen på «Derwent» under norsk flagg var Edward Abrahamsen som bodde på Øya
    i Brevik. Han stod ombord som fører helt til han ble avløst av Anders Andersen
    i 1894.
    "Derwent" gikk da mest i is-fart med blokk-is fra Breviksdistriktet og til Grimsby og senere
    Ostende. Returen var enten med kull eller i ballast

    I is-farten gjaldt det å komme hurtig frem med isen, slik at man slapp med minst mulig
    svinn av lasten. Denne seilasen artet seg mange ganger som rene kappseilasen
    begge veier.

    Den hurtigste tur «Derwent» gjorde rundt århundreskiftet med Andersen som fører, var en tur
    fra Grimsby til Langesund på 36 timer. I 1898 gjorde «Derwent» hele 12 turer på
    11½ måned mellom Brevik og Grimsby med is. Det gjaldt å fa lastet isen hurtigst
    mulig ved ishusene i Breviksdistriktet slik at man kunne stikke til sjøs før
    konkurrenten.

    «Derwent»s hurtigste tur Brevik - Grimsby - Brevik var 13 dager.

    Et av stedene som «Derwent» ofte lastet is var ved Bua ved Mørjefjorden. Firma H. M.
    Albretsen i Brevik hadde en større is forretning der. I 1894 og noen år
    fremover førte H. M. Albretsen dagbok over virksomheten ved Bua.
    Dagboken er fremdeles i familiens eie, og den belyser mange sider av is-trafikken.
    Her er tatt med is-tykkelser, vær, arbeidsforhold, forretningsforhold, økonomi osv.

    Her er noen linjer fra
    dagboken ang. «Derwent». Sitat:

    «1894 Aug. 30 - Capt. Andersen fra Sandøen
    ankom for at hente en Ladning Is som jeg solgte til Hawke, Grimsby for 214 d
    pr. Ton. Begyndte at laste Fredag 31de om Morgenen og var ferdig Lørdag 1st.
    Sept. kl. 5/2 efterm., hvoretter den gik lige tilsøs. Hurtig Expedition grundet
    concuranse med «Oryx», Røe, der blev grundigt snydt af «Derwent».

    I denne forbindelse var det altså The Great Grimsby Ice Company Ltd. som var avtager av isen.
    Hawke som Albretsen nevner i sin dagbok var antagelig den samme Hawke som stod som
    korresponderende reder for «Derwent» før den ble solgt til Cornelius Røe.

    "Derwent" ble brakt til Framnæs Verksted i Sandefjord for større vedlikeholdsarbeider i 1901.

    Mens den lå der på verkstedet i Sandefjord ble den brannherjet.
    Skuten var uten mannskap og tilsyn og man antok at det hadde tyver om bord som hadde
    som hadde forårsaket brannen. Akterenden av skuten brant delvis opp.
    «Derwent» måtte bygges om og rigges på nytt. Den ble da rigget om til Skonnert.
    Fra 1901 var altså bark «Derwent» blitt skonnertskib «Derwent».
    Den fikk samme seilerdyktighet, samtidig som den ble lettere å føre og fikk
    bedre sjødyktighet.

    Anders Andersen har engang fortalt at de lå i Grimsby med «Derwent». Det blåste ganske kraftig
    og havnen lå full av små danskeskuter som ikke torde gå ut. Andersen lot
    «Derwent» gå ut for frisk vestavind og fikk siden en sydost og gjorde en hurtig reise.
    Da de kom til Grimsby etter å ha vært i Brevik lå fremdeles danskene der.
    Andersen har fortalt at det var ikke liten røre blant danskene da
    «Derwent» på ny kom inn i Royal Dock i Grimsby.

    Skipsførere:
    1868 - Dunn
    1872 - Sørensen
    1874 - Frith
    1879 - L. White
    1880 - Walker
    1881 - J. Walker
    1883 - J.R. Westlake
    1892 - Edward Abrahamsen
    1904 - Christopher Anker Røe
    1912 - Nils Christian Johnsen