D/S Flytende hvalkokeri Guvernøren

Andre navn
ex Imo,ex Tampican,ex Runic
Kallesignal
MJGB
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1889
Byggenummer
211
Leveringsmåned
Februar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.043
Nettotonnasje:
3.161
Dødvekt:
3.405

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 506
Fart:
13

Dimensjoner

Lengde:
430.7'
Bredde:
45.1'
Dypgående:
30.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    02/1889: Levert som RUNIC til Oceanic Steam Nav. Co. Ltd( White Star Line) Liverpool
    00/1895: Solgt West India & Pacific S.S. Co. Ltd., Liverpool, UK, nytt navn  TAMPICAN
    00/1900: Solgt til F. Leyland & Co. Ltd., Liverpool, U.K.
    00/1912: Solgt South Pacific Whaling Co. A/S( R. Osmundsen) Kristiania, nytt navn IMO
    00/1912: Ombygd til flytende kokeri ved Framnæs Verksted
    12/1917: Kolliderte 7/12  med fransk skip D/S MONT BLANC i Halifax, Nova Scotia Hun eksploderte ,da de hadde ammunisjon og sprengstoff ombord IMO kom i brann og drev i land i Dartmouth. Tilsammen omkom 1963 personer  ,derav 6 personer + losen på IMO. Datidens verste ulykke
    12/1919: Satt i fart igjen etter omfattende reparasjoner.
    09/1920: Solgt til The South Pacific Whaling Co. A/S ( Chr. Christensen ) Sandefjord nytt navn  GUVENØREN
    00/1921: Overført til A/S Odd ( Chr. Christensen  A/S) Sandefjord
    11/1921: Grunnstøtte 29. november på østsiden av Falklandsøyene på reise Montevideo til South Shetland for å drive fangst.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin. 3-sylindere, diam.: 29,0’’–47,5’’–77,5’’, slag/stroke: 60,0’’. Maskineri bygget ved Palmer’s Ship Building & Iron Co. Ltd, Jarrow-on-Tyne, England. Kjeler samme.