M/S Banjo

Andre navn
ex Bajo,ex Hornås,ex G.O., ex D/S Sele,ex Hadeln,ex Caroline Sprenger,ex Ludendorff
Kallesignal
LHRQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1917
Byggenummer
326
Leveringsmåned
Mars

Tonnasje

Bruttotonnasje:
229
Nettotonnasje:
116
Dødvekt:
244

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 380 NHK 77
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
137.5'
Bredde:
23.3'
Dypgående:
10.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    KONTRAHERT UNDER NAVNET  NEUMAYER

    03/1917: Levert som LUDENDORFF til Kaiserliche Marine (Vorpostenflotille der Ems 2,
                    Halbflotille, Hamburg, Tyskland
    08/1920: Overtatt av den Engelske Regjering
    00/1922: South - Western Steam Fishing Co. Ltd., Plymouth, U.K.
    00/1923: South - Western Steam Fishing Co. Ltd., Grimsby, U.K.
    06/1923: Solgt til Sirius Handelsges. mbh., Bremerhaven,Tyskland, nytt navn CAROLINE SPRENGER
    01/1929: Solgt til Municipality of Bremerhaven( Hochseefischerei Niedersachsen) Bremerhaven
    05/1929: Solgt til Hinrich Freese, Bremerhaven, Tyskland, nytt navn  HADELN
    10/1929: Solgt til Chr. Bjelland & Co. A/S, Stavanger, nytt navn  SELE
    06/1937: Overtatt av Chr. Bjelland & Co. A/S ( Ingeniørkontoret) Stavanger
    04/1941: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine, nytt navn  ELCH
    00/1945: Overtatt av Chr. Bjelland & Co. A/S ( Ingeniørkontoret) Stavanger
    00/1946: Ny motor: Wichmann   BHK 380  NHK 77  Fart: 8,5 knop
    01/1960: Solgt til Egil Ottesen P/R, Haugesund, nytt navn  G.O.
    03/1962: Solgt til Magnus Horne P/R, Florø
    00/1963: Omdøpt  HORNÅS
    00/1965: Solgt til Ole H. Øksnes, Bergen, nytt navn  BAJO
    00/1966: Overført til Ole H. Øksnes P/R, Bergen
    00/1970: Ny motor: Wichmann  BHK 400  Fart:
    00/1972: Solgt til Jon Harald Hånes, Rovde, Ålesund, nytt navn  BANJO
    07/1981: Kondemnert og solgt Måløy Skipsopphugging for opphugging i august 1981