M/S Celtic I

Kallesignal
MSGV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1918
Leveringsmåned
August

Tonnasje

Bruttotonnasje:
194
Nettotonnasje:
134
Dødvekt:
290

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 110

Dimensjoner

Lengde:
32,43m
Bredde:
7,07m
Dypgående:
3,56m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    BYGD AV TRE

    08/1918: Levert som CELTIC I til Skibs A/S Celtic ( H.Hansen ) Sandefjord 
    08/1921: Solgt til C. Backløf m.fl., Lidkøping, Sverige, nytt navn  WÄNERN
    00/1922: Ny motor: Bolinder   BHK 90   NHK 24  
    00/1924: Solgt til Ivar Lundmarker m.fl., Lidkøping, Sverige 
    00/1925: Solgt til E.Thun m.fl., Lidkøping, Sverige  
    00/1929: Solgt til Rederi A/B Garbo, Lidkøping, Sverige 
    02/1930: Solgt til Ole Melhus m.fl., Skudeneshavn, nytt navn  VIKHOLM
    00/1950: Solgt til G.Ottesen, Skudeneshavn
    00/1951: Ombygd i Sagvåg:Dødvekt:305 tonn. Brutto:197 tonn.Net:113 tonn
    00/1951: Ny motor: Bolinder   BHK 120   Fart:   
    00/1952: Solgt til Samson Bjellebø P/R, Haugesund 
    00/1956: Ny motor: Union   BHK 250   Fart:9,5 knop
    00/1969: Ny motor: General Motors   BHK 365   Fart:  
    00/1977: Overført til P/R Vikholm ( Samson Bjellebø, Fjeldberg ) Haugesund 
    09/1978: Grunnstøtte og sank den 13/9-1978 i Høgsfjorden, Ryfylke med sandlast.

    Maskineri:
    2 stk råoljemotorer, hver 2-takt/enkltv., 4 cyl. dim.: 260 x 290 mm,
    bygd av Lysekils mek. Verkstads Aktiebolag, Lysekil, Sverige.