DS Vesleper (Ishavsskute)

Andre navn
Egeria
Kallesignal
LFFU MTFP
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
222
Nettotonnasje:
75

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 51, (280 IHK)

Dimensjoner

Lengde:
123.5'
Bredde:
23.1'
Dypgående:
12.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    /1918: Edv. Michaelsen, Kristiansund N - EGERIA
    10/1922: A/S Egeria (Edv. Michaelsen) Kristiansund N - EGERIA
    12/1927: D/S Furenak A/S (Peder E. Aarseth) Ålesund - EGERIA
    1/1929: Omdøpt - VESLEPER
    /1934: Forlenget 9.9'- Brutto: 222 tonn. Net: 75 tonn.
    /1935: D/S Furenak A/S (Paal Aarseth) Ålesund - VESLEPER
    /1936: A/S Polar (Otto S. Jervell) Ålesund - VESLEPER
    /1940: Rekvirert av tyske myndigheter og overført Hafenschutzflottille Bergen. FRETTCHEN B08/V5508)
    /1945: Tilbakeført og modernisert. 
    /1948: Chartra av Den kongelige grønlandske Handel for transportoppdrag på Grønland i forbindelse med utsetting av værvarslingsstasjoner for flytrafikken over Atlanterhavet.
    6/1952: Per Kvien, Vaksdal, Ålesund - VESLEPER
    /1955: Ny motor: Atlas   BHK 500 .   
    6/1959: Opphugget 5/6-1959.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 10"-16"- 26"x18".
    Maskineri bygd ved Rosenberg mekaniske Verksted, Stavanger.

    Kilder

    Johan Ottesen: Ishavs-skuter III.