M/S Spjelkvåg

Andre navn
ex Karl Haakon,ex Nordfalk,ex D/S Hansobe,ex Globe I
Kallesignal
LCLE
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1925
Byggenummer
420
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
258
Nettotonnasje:
127
Dødvekt:
300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 500
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
41,11m
Bredde:
6,64m
Dypgående:
3,13m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    04/1925:Levert som GLOBE I til Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom) Larvik 
    06/1942: Minesveiper i den britiske marine, juni 1942, omdøpt til - HMS DAYLIGHT
    00/1946: Solgt til A/S Sølvøy (H. Krohn Brekke) Haugesund, nytt navn  HANSOBE
    00/1948: Ny motor: Crossley   BHK 375   NHK 71   Fart: 10  knop
    00/1948: Overført til A/S Sjøfart (H. Krohn Brekke) Haugesund 
    00/1955: Forlenget 23.8'- Brutto: 258 t. Net: 127 t. Dim: 41,11m-6,64m-3,13m
    00/1956: Overført til A/S Krohn Brekkes Rederi (H. Krohn Brekke) Haugesund
    00/1960: Solgt til P/L Skog & Borch (Johs. S. Borch) Hamnvik 
    00/1962: Ny motor: Wichmann   BHK 500  
    00/1967: Omdøpt  NORDFALK
    00/1974: Solgt til Helge Skog P/R, Breivoll, Hamnvik 
    00/1974: Solgt til Karl H. Pettersen, Tromsø
    00/1975: Solgt til Råkvåg Industri A/S, Tromsø, nytt navn  KARL HAAKON
    00/1976: Solgt til Jon Kristoffersen, Bø, Sortland, nytt navn  SPJELKVÅG
    02/1977: Grunnstøtte og sank den 15/2 i pos. 1,25 n.m. SE av Hesnesbregen på reise 
                    Kristiansund N til Stavanger med jern.