M/T Havlide

Andre navn
ex Falsterbohus
Kallesignal
LLIZ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1941
Byggenummer
227
Leveringsmåned
Oktober

Tonnasje

Bruttotonnasje:
10.152
Nettotonnasje:
6.071
Dødvekt:
16.475

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 6500
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
12,5

Dimensjoner

Lengde:
490.9'
Bredde:
66.2'
Dypgående:
39.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1941: Levert som FALSTERBOHUS til Trelleborgs Ångfartygs A/B, Trelleborg, Sverige
    00/1948: Minesprengt utenfor Hallands Väderø på reise fra Gøteborg til Malmø. Skipet ble strandsatt
                   for ikke å synke. Hevet og og reparert ved Kockums Mek. Verksted, Malmø.
    00/1955: Solgt til A/S Havlide & A/S Herdebred ( O. & H. Holta A/S ) Skien, nytt navn   HAVLIDE
    12/1960: Brann i maskinrommet 7/12 utenfor Cape Bon, Tunis på reise Aden til Dakar med fuel oil.
                   Etter brannen ble slukket ble hun tatt på slep. Under dårlig vær brast slepetrossen og hun
                   drev på land. Vraket ble solgt til greske skipsopphuggere.
    01/1961: Ankom Pireus den 25/1.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2-takt, dobbeltvirkende - 8 sylindere diam. 600 x 1100 mm.
    Maskineri bygget ved Kockums mek. Verksted AB, Malmø, Sverige.