D/S Ringhorn

Kallesignal
MBTG
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1904
Byggenummer
70
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.713
Nettotonnasje:
1.078
Dødvekt:
2.620

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
163 NHP

Dimensjoner

Lengde:
268.0'
Bredde:
38.8'
Dypgående:
17.5'
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    6.1904: RINGHORN, Johan C. Giertsen m.fl., Bergen.
    1905: RINGHORN, D/S Ringhorns Rederi (Johan C. Giertsen), Bergen.
    17.08.1906: RINGHORN, D/S Ringhorns Rederi, (Johan C. Giertsens Eftf), Bergen.
    01.08.1914: RINGHORN, D/S Ringhorns Rederi (Schelderup & Schjøtt m. fl.), Bergen.
    28.06.1915: RINGHORN, D/S A/S Ringhorn (Schelderup & Schjøtt), Bergen.
    1918: RINGHORN, The Shipping Controller (S. Hogg & Co), London, GBR.
    1919: RINGHORN, D/S A/S Ringhorn (Schelderup & Schjøtt), Bergen.
    7.08.1926: Havarerte i tett tåke på Port Nova Rock, nær Scatari Island, NS, Canada. Var på reise fra Parrsboro, Nova Scotia til Garston, England med trelast. 5 mann omkom. 


    Skipsførere:
    1907 - O. F. C. Nieuwejaar.
    1914 - Trygve Schøtt.


    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 19.3"-31"-51".
    Maskineri bygget ved Laxevaags Maskin & Skipsbyggeri, Bergen.
    Kjeler samme.


    Kilder

    DNV, diverse årganger,

    Miramarshipindex.nz

    Sjøfartsdirektoratet, sjøulykker 1926,

    Skipshistorie.net