D/T Inverrosa

Kallesignal
GLCW
Klasse
LR100A1 2,40
Rederi
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1925
Byggenummer
700
Leveringsmåned
April

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.372
Nettotonnasje:
1.235

Maskin/motor

Fart:
10,5

Dimensjoner

Lengde:
305.7'
Bredde:
50.2'
Dypgående:
14.3'
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    4.1925: INVERROSA, Lago Sg Co Ltd (A. Weir & Co), London, GBR,
    1936: INVERROSA, Lago Sg Co Ltd (F. J. Wolfe), London GBR,
    1940: INVERROSA, Lago Sg co Ltd (R. A. Carder), London, GBR,
    1945: INVERROSA, Esso Transportation Co Ltd, London GBR,
    1950: INVERROSA, Trinidad Sg Co Ltd, London, GBR,
    1960: INVERROSA, Challenger Ltd, London, GBR, ombygd til malmskip, dampmaskineri utskiftet med 2 stk dieselmotorer, ny tonnasje 3106 tdw, 2953 brt,
    1963: INVERROSA, Ortran Ltd, London, GBR, (Caribbean Shipping Agencies, Port of Spain, Trinidad)
    8.5.1968: Grunnstøtte ved Boca Raton, Florida,
    23.5.1968: Bragt flott,opplagt Jacksonville, ureparert,
    1972: Solgt til Omega Manufactura SA, Mexico, og slept til Tampico, Mexico,
    1.1973: Hugget av Astilleros Huasteca SA, Tampico, Mexico. 


    Maskineri:
    2 stk triple dampmaskiner, 2 x 3 sylindere diam. 13 1/2", 28 1/2" & 36"-27".
    Maskineri bygget ved A.& J. Inglis, Ltd. Glasgow, UK.

    1962: 2 stk dieselmotorer 4SA 8 cyl 200x380 bygget i 1941 av Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, Augsburg.

    Kilder

    LR, diverse årganger,

    Miramarshipindex.nz

    Bank Line 1885-1985, H. S. Appleyard, World Ship Society.