M/S Sunfalcon

Andre navn
ex Siredal,ex Cape Faro,ex Crux,ex Grey Master
Kallesignal
LMFY
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1944
Byggenummer
296
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.231
Nettotonnasje:
3.028
Dødvekt:
7.900

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4150 NHK 770
Bygget av:
Nordberg Mfg. Co., Milwaukee, WI

Dimensjoner

Lengde:
412.3'
Bredde:
60.1'
Dypgående:
24.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Type: C-1A

    04/1944: Levert som CAPE FARO til U.S.War Shipping Administration, Beaumont, Texas, USA
    12/1946: Solgt til Den Norske Stat ( Skipsfartsdirektoratet ) Oslo
    02/1947: Solgt til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, nytt navn  CRUX
    01/1950: Brann i rom nr.2. Innsatt radar
    06/1951: Solgt til A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim
    03/1954: Solgt til Skibs A/S Golden West ( J.H. Andresen & Tidemand Tobakfabrikk )Oslo,
                    nytt navn  GREY MASTER
    05/1960: Solgt til A/S Odderø, A/S Helgøy, A/S Norsk Rutefart, A/S Kinn , A/S Oksøy ( A.I. Langfeldt
                    & Co, Kristiansand S, nytt navn  SIREDAL
    05/1963: Omdøpt p.g.a. T/C Saquenay  SUNFALCON
    00/1966: Overført til I/S M/S Sunfalcon ( A.I.Langfeldt & Co ) Kristiansand S
    02/1968: Solgt til Skips A/S Soltun & Co(Johs. Solstad)Skudeneshavn,nytt navn CONCORDIA FALCO
    08/1968: Omdøpt  SOL TULLA
    08/1968: Omdøpt  SCANDIA FALCON
    01/1972: Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung den 21/1-1972

    LASTEROM: 441.640 cub.ft.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, hver 6 cyl. diam. 21.5x29.0",
    bygd ved Nordberg Manufacturing Co. Milwaukee, Wisconsin, USA.