D/S Vardaas

Andre navn
ex Moland
Kallesignal
LBNS
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1921
Byggenummer
10
Leveringsmåned
februar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.419
Nettotonnasje:
787
Dødvekt:
2.150

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 125
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
231.6''
Bredde:
37.2'
Dypgående:
15.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    02/1921: Levert som MOLAND til A/S Rundtur ( Olaf Christenssen ) Arendal 
    02/1921: Solgt til Agdesidens Rederi A/S ( Arnt J. Mørland ) Arendal, nytt navn  VARDAAS
    01/1923: Strandet ved Antioche Roads. Kondemnert og solgt
    03/1823: Solgt til Abbey Line Ltd( F. Jones & Sons) Cardiff, UK, nytt navn NEATH ABBEY
    09/1926: Solgt til Anglos S. S. Co. Ltd (Latus, Linsley & Co) Hull, UK, nytt navn ANGLOS
    05/1931: Solgt til Emil Johnsson, Höganäs, Hull
    07/1934: Solgt til Rederi A/B Berget (Filip Ohlsson) Lerberget, Sverige, nytt navn BIRGITTA
    00/1936: Solgt til Rederi A/B Berget ( Joel Fänge ) Lerberget, Sverige 
    00/1940: Solgt til Rederi A/B Berget ( Fänge & Påhlssons Rederier ) Lerberget, Sverige
    02/1947: Solgt til Rederi A/B Gertrud (C. Grundelius) Stockholm, Sverige, nytt navn BRITTGOL
    02/1954: Solgt til Raffaelo Romano, Napoli, Italia, nytt navn  TARQUINIA
    10/1962: Solgt til opphugging. Ankom Spezia 28/10-1962

    Maskineri:
    Triple dampmaskin 3 cylindere - diam.16.1"-25,6"-42".
    Maskineri bygget ved Smith, Mygind & Hüttemeier, Kjøbenhavn.
    Kjeler samme.