D/S Tustna

Andre navn
ex Bandak
Kallesignal
HDVN - LCMK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1891
Byggenummer
14
Leveringsmåned
Januar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
155
Nettotonnasje:
86
Dødvekt:
170

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 33 IHK 190
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
95.6'
Bredde:
19.3'
Dypgående:
9.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    01/1891: Levert som BANDAK til A/S Bandak( Holger Fischer ) Kristiania 
    07/1904: Overført til D/S Bandak ( Th. Mortensen ) Kristiania
    02/1907: Solgt til D/S A/S Skien ( P. Landgraff ) Skien
    00/1921: Overført til D/S A/S Skien ( Leif Grung ) Skien 
    03/1928: Overført til D/S A/S Skien, Skien
    01/1935: Solgt til Nils Wefring & Leif Sivertsen, Trondheim 
    08/1935: Solgt til A/S D/S Konserv I (C.J. Kiøning A/S) Trondheim, nytt navn  TUSTNA
    02/1936: Overført til A/S D/S Konserv I's konkursbo, Trondheim
    02/1936: Solgt til A/S Namdalsruten ( Arne Tvete ) Trondheim
    03/1936: Omdøpt  NAMDAL
    06/1937: Solgt til A/S Samtrafikk ( Olaf Stavik ) Molde, nytt navn  MOLDE
    07/1937: Omdøpt  VERMA
    05/1939: Solgt til Martin Legernes m.fl., Vikebugt, Molde 
    06/1939: Solgt til J.L. Bratlid, Oslo 
    10/1939: Solgt til Skips A/S Verma ( Bjarne Gundersen ) Oslo 
    03/1940: Solgt til Anders Utkilen, Kilstraumen, Bergen
    11/1941: Overført til Brødrene Utkilens Rederi( Anders Utkilen) Bergen, nytt navn  KILSTRAUM
    00/1941: Ny motor: Deutz   BHK 300   Fart:9,5 knop
    00/1952: Forlenget 18.3'-Dødvekt:200 t.Brutto:172 t.NET:102 tonn
    07/1958: Overført til Alf Utkilen, Bergen 
    08/1963: Sank den 15/8 etter lekkasje i maskinrommet under fiske ved Island             

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam.10"-16"-26".
    Maskineri bygget ved Fredrikstad mek. Verksted. Kjeler samme.
    Nye kjeler 1910 bygget ved Nylands mek. Verksted.Oslo