M/S Tusna

Andre navn
ex Hutitu,ex Oluf Bager
Kallesignal
LLAR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1890
Byggenummer
160
Leveringsmåned
November

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
332
Nettotonnasje:
208
Dødvekt:
425

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 300
Bygget av:
Kloeckner Humboldt Deutz,Køln
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
162.3'
Bredde:
24.1'
Dypgående:
11.1'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    BYGD MED DAMPMOTOR: Triple   IHK 450    Fart: 11,5  knop

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    11/1890: Det Forenede Dampskibsselskab, Fredrikshavn, Danmark - OLUF BAGER
    11/1931: Solgt til opphugging. Nedrigget til lekter under navnet - HUTITU
    /1942: Opprigget.Innsatt ny motor: DEUTZ   BHK 300  Fart: 10 knop
    8/1943: Halfdan Backer A/S, Kristiansund N - TUSNA
    /1944: A/S Nordhavet (Jan L. Backer) Kristiansund N - TUSNA
    /1945: A/S Nordhavet (Erling Larsen) Kristiansund N. - TUSNA
    1/1947: Skips A/S Vilnes (Monrad Hatlem) Bergen - VILNES
    /1947: Skips A/S Vilnes (Sverre Tvedt) Bergen - VILNES
    1/1948: Skips A/S Karlander (Egil Paulsen) Fredrikstad - SLEVIK
    /1950: Skips A/S Karlander, Fredrikstad - SLEVIK
    12/1951: Grunnstøtte den 9/12 ved Leikna Lysøysundet på reise fra Hammerfall til Herøya med dolomitt. Sank.
    4/1952: Hevet, slept til Bergen. Kondemnert. Motor tatt ut.
    10/1952: Skroget lastet med skrapjern bestemt for Belgia for opphugging. Sprang imidlertid lekk og sank utenfor Jæren.


    Maskiner satt inn 1942:
    Dieselmotor, 4takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 240 x 280 mm. Maskineri bygget ved Klöckner-Humbolt-Deutz A.G., Köln, Tyskland.



    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipst2.html#Tu