Bark Triton - Foto Lillesand Sjømannsforening
1878 - Bygget av jern ved Austen & Hunter, Sunderland
Tidligere i tysk eie - innkjøpt til Lillesand fra Bremen
Hjemsted:
1902 til 1913 - Lillesand
Redere:
1902 til 1912 - A/S Triton v/ Varl Knudsen, Lillesnd
1912 til 1913 - A/S Triton v/ Emil Knudsen, Lillesand
Skipsførere:
1902 til 1903 - Reinert Andersen, Birkeland
1903 til 1905 - Thv. Sørensen, Arendal
1905 - Reinert Reinertsen, Roligheten ( Døde ombord)
1912 1913 - J. Nicolaisen
1913 - Gunvald Olsen, Flørenes
Andre opplysninger:
4.4.1903 - Dismasted på reise Delagoa Bay til Freemantle.
7.12.1903 - Ankom East London. Reparert
Endeligt:
12.12.1913 - Strandet og ble vrak på Raratonga på reise fra Bluff Harbour til Malden Island i ballast. Anløp Raratonga for å ta ombord arbeidere. Skipet var i ballast for å laste Guano til New Zealand Raratonga er en av Cook øyene i Stillehavet)
Magne Nes har bilde av dette skipet. Samt skippersamling der flere Lillesandsskip lå sammen .
Klipp fra Lillesandsposten august 1909.
Kjære Gutter.
2 gutter herfra Karsten Korneliussen søn av tømmermann Karl Korneliussen,Kokkenes og Sigurd Olsen , sønn av Oluf Skuggevik begge forhyrt med bark "TRITON" har i Aucland mottatt redningsmedaljen i gull for under farefulle omstendigheter å ha reddet en danske fra å drukne. Dansken var falt ut på havnen og begge guttene kastet seg ut fra skipet og fikk brakt den halvt druknede mann om bord på dette. Medaljen blev overbrakt den i Auklands Sjømannshjem . Medaljen bæres i et blått bånd og bærer følgende inskripsjon.
På forsiden.
K.K.(S.O.)
For saving life.
På baksiden.
Presented by The execlutive council of the Aucland sailors home to Karsten Korneliussen (Sigurd Olsen) for saving life in Aukland Harbour on 27-3-1909.
Klipp fra Lillesandsposten tirsdag 6.januar 1914.
Lillesandsskip forlist-manskapet berget.
I følge telegram fra Wellington,New Zealand er jernbark "Triton" 21.desember totalt forlist ved Roratonga som er en av Cooksøyene i Stillehavet. Skipet var på veg til Malden Island hvor det skulle laste Guano for New Zealand.
Triton som var 688 r.t.netto og bygget i Sunderland i 1878,disponert av Hr. Emil Knudsen hersteds. Kaptein Gunvald Olsen Flørenes tidligere fører av bark "Hamingia" overtok førerposten på "Triton" noen uker før forliset.