D/T Beaufort

Kallesignal
WQFS - LJWH- LOME
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1929
Byggenummer
621
Leveringsmåned
September

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Senket av eget mannskap eller alliert skip, 1.5.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.067
Nettotonnasje:
2.948
Dødvekt:
8.350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 500
Fart:
10,5

Dimensjoner

Lengde:
389.10'
Bredde:
52.80'
Dypgående:
24.90'
  • HISTORIKK:
    v/Haakon Larsson-Fedde, Farsund.

    8/1929: Skibs A/S Beaufort (Bjørn Bjørnstad & Co.) Oslo -BEAUFORT
    4/1940: 9. april 1940 i Ålesund. Hjemmeflåten.
    1/5/1940: Bombet av tyske fly, og senket av eget mannskap pga skadene.
    27/ 9/1941: Hevet og lagt i opplag i Øye.
    4/1946: Leif Erichsens Rederi A/S & D/S A/S Forto ( Leif Erichsen ) Bergen - GEIRA
    /1950: D/S A/S Forto (Leif Erichsen) Bergen - GEIRA
    /1952: A/S Marina (S.L.Paulsen) Tromsø - GEIRA
    /1955: A/S D/S Ranheim (S. L. Paulsen) Bergen - GEIRA
    /1956: S/E Geira (Clement Dann) Oslo - GEIRA
    11/1959: Van Heughen Freres, Ghent, Belgia for opphugging. Ankom 25/11


    Maskinert:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. diam. 25.0"-42.0"-71.0". Maskineri bygget ved Barclay & Curle & Co. Ltd. Whiteinch, Glasgow, Skottland.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/beaufort.html


    2.verdenskrig.
    D/T BEAUFORT  var ankommet Ålesund 9.april 1940 for lossing. Skipet ble forhalt til Nordangsfjorden for å unngå angrep fra tyske fly, men ble oppdaget og bombet. Skipet fikk store skader, men til slutt (1.mai) senket ved at bunnventilene ble åpnet. Senere (27. sept. 1941) ble skipet hevet og kom i fart igjen etter krigen.