M/S Sætre

Andre navn
ex Klor,ex Bergsnes,ex Norden
Kallesignal
LLTW
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1935
Byggenummer
760
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
284
Nettotonnasje:
158
Dødvekt:
350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 150 NHK 30
Bygget av:
Motorenw.Mannheim A/G,Mannheim
Fart:
8

Dimensjoner

Lengde:
39.78m
Bredde:
7.01m
Dypgående:
3.00m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    09/1935: Levert som NORDEN til Verteilurgsstelle für Chlorkalk, Lübecker-Wyburger
                    Dampschiffahrtsges., Lübeck, Tyskland
                    Det første skipet bygget som førte klorgass og andre typer gass. Veggtykkelsen
                    på tankene var 33 mm
    00/1940: Overført til Die Deutsche Kriegsmarine (Näbelsaure)
    05/1945: Overført til Ministry of War Transport, London, UK
    07/1946: Overført til Den Norske Stat, Oslo. Hevet og reparert, nytt navn  BERGSNES
    00/1947: Solgt til Nordisk Lettmetall A/S, Porsgrunn, nytt navn  KLOR
    00/1952: Solgt til Herøya Elektrokjemiske Fabrikker A/S, Porsgrunn
    00/1953: Solgt til Hydro Tankskips A/S (Hydrotank) Porsgrunn 
    00/1959: Solgt til Martin Sætre P/R, Mastrevik, Bergen, nytt navn  SÆTRE
    00/1959: Forlenget 22.1'-Dødvekt :350 t. NET:284 t.Net:158 t.Dim:42,48-7,01-2,86m
    00/1965: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart: 8 knop
    00/1967: Overført til Harald Sætre, Mastrevik, Bergen 
    00/1971: Solgt til Jonas Austnes, Haramsøy, Ålesund, nytt navn  ARO
    10/1973: Solgt til Sigurd Botn, Austefjord, Ålesund
    00/1976: Solgt til Magnar Brandal, Brandal, Ålesund 
    05/1978: Sprang lekk og sank den 11/5-1978 ved Buholmen Fyr på reise Austefjord til
                    Raudeberg med sand. 1 person omkom.

    Maskineri:
    Dieselmotor 4-takt enkeltvirkende - 6 cylindere diam. 230 x 350mm.
    Maskineri bygget ves Motoren Werke Mannheim A.G. Mannheim, Tyskland