D/S Basra

Andre navn
ex Bida, ex John W. Arey
Kallesignal
LGOU
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1942
Byggenummer
1
Leveringsmåned
Desember

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.815
Nettotonnasje:
1.046
Dødvekt:
2.800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
IHK 1300
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
250.8'
Bredde:
42.2'
Dypgående:
18.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    Type: N 3 skip

    12/1942: Levert som JOHN W. AREY til U.S. Maritime Commission, Superior, USA
    12/1942: Bareboat til Ministry of War Transport ( Ston & Rolf Ltd) London, UK
    00/1946: Returnert til U.S. Maritime Commission, Wilmington, USA
    04/1951: Solgt til Elder Dempster Lines Ltd., London, UK, nytt navn  BIDA
    10/1952: Solgt til D/S A/S Anglo ( Valdemar Skogland A/S) Haugesund, nytt navn   BASRA
    00/1953: Ombygget til Oljefyring ved Haugesunds Mekaniske Verksted
    12/1963: Grunnstøtte den 18/12-1963 og solgt "AS IS"
    07/1964: Solgt til Union Maritime S.S.Co., Pireus, Hellas, nytt navn  PLEIAS
    00/1968: Omdøpt  ATLANTIC CONTRACTOR
    00/1968: Solgt til Reyes & Lim Co Inc, Manila, Phillipine, nytt navn  TIMBER COAST
    01/1971: Forliste den 12/1-1971 i pos. N 12.39', E 125.07' på reise Canabayon,
                   Samar til Luzon med pyritt.


    Maskineri:
    Dampmaskin - 3 cyl. diam. 19.3"-32"-56" x 36",
    bygd ved Prescott Co. Menominee, Mich.USA. 
    Kjeler bygget ved Wickers Boiler Co. Saginaw, Mich.USA.