M/S Stril Safety

Andre navn
ex Born Safety,ex Klara Birting,ex Knut Grønnevet,ex D/S Gos I,ex Knekt
Kallesignal
LEKH
Klasse
Dnv +1A1, Oilrec.
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1949
Byggenummer
615
Leveringsmåned
Oktober

Tonnasje

Bruttotonnasje:
871
Nettotonnasje:
526
Dødvekt:
1.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 1050
Bygget av:
Alpha-Diesel A/S,Frederikshavn
Fart:
14

Dimensjoner

Lengde:
58,76 mtr
Bredde:
9,02 mtr
Dypgående:
6,35 mtr
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1949: Levert som KNEKT til Hvalfangerselskapet Antarctic A/S( Anton von der Lippe) Tønsberg
    00/1955: Solgt til Hvalfangerselskapet Pelagos A/S( Svend Foyn Bruun, Tønsberg) nytt navn  GOS I
    00/1964: Solgt til P/R A/S Granit( Kåre Bertnes ) Bodø (nedrigget til lekter) 
    00/1964: Solgt til Leidulf Grønnevet P/R, Vartdal, Ålesund, nytt navn  KNUT GRØNNEVET
    00/1965: Ombygd til fiskefartøy ved Fiskerstrand mek. Verksted. Brutto 512 t, Net 239 t
    00/1965: Ny motor: Alpha  BHK 1050   Fart 14  knop
    00/1971: Ottar Huse P/R, Aukra, Molde, nytt navn  KLARA BIRTING 
    00/1972: Overført til P/R for M/S Klara Birting( Knut F. Løseth) Molde
    00/1974: Overført til P/R for M/S Klara Birting, Molde 
    00/1977: Ommålt: Brutto:645, Net:330 tonn. Dim: 58,61m-9,02m-3,99m 
    06/1981: Overtatt av Statens Fiskarbank, Ålesund,Molde.
    07/1981: Solgt til A/S Birting, Ålesund/Molde.
    03/1982: Solgt til K/S Odd & Sverre Bornø ( Birting Offshore Services A/S ) Harstad,
                    nytt navn BORN SAFETY
    07/1982: Ombygd til standby fartøy: Brutto: 871 tonn. Net: 526 tonn
    05/1987: Solgt til Simon Møkster, Stavanger, nytt navn  STRIL SAFETY 
    09/1993: Overført til Simon Møkster Shipping A/S, Stavanger
    08/1994: Ommålt: Brutto: 834 tonn, Net: 257 tonn.
    04/1997: Overført til Simon Møkster Rederi A/S, Stavanger
    04/2001: Overført til Team Møkster AS, Stavanger
    04/2004: Overført til Team Møkster A/S( Simon Møkster Shipping A/S) Stavanger
    09/2005: Solgt til Mystical Spirit Navigation SA, Panama, nytt navn  SAFETY
    09/2010: Solgt til Tyrkia for opphugging. Ankom Aliaga den 26/9-2010

    Maskineri:
    1949 : Dampmaskin 3 sylindret diam. 17,7"-29,5"-49,2".
    Bygget av Uraga Dock Co. Ltd., Yokosuka, Japan. Kjeler samme.
    1965 : Diesel, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, 1.050 BHK.
    Bygget ved Alpha Diesel A/S, Frederikshavn