M/S Storesand

Andre navn
ex Eidangerfjord ,ex LCG (M) 188
Kallesignal
LMEI
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Tonnasje

Bruttotonnasje:
287
Dødvekt:
450

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 720
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
149.2'
Bredde:
22.1'
Dypgående:
10.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    /1945: The Admirality, London, U.K. - LCG (M)188
    /1947: Werring & Søn A/S, Kristiansund N - LCG(M)188       
    /1947: Nils Kittilsen, Brevik - EIDANGERFJORD
    /1949: ombygd til lasteskip ved Ekstrand Mek.Verk.,Stathelle/Brevik
    4/1950: Skibs A/S Storesand (Herlof Andersen) Kristiansand S - STORESAND
    /1951: Skibs A/S Storesand (Peder Aursland) Kristiansand S - STORESAND
    /1956: ny motor: General Motors   BHK 440   Fart: 10,5  knop
    /1961: Skibs A/S Storesand (Peder Aursland & Yng.Nilsen) Kr.sand - STORESAND
    /1963: Skibs A/S Storesand (Yngvar Nilsen) Kristiansand S - STORESAND
    3/1965: P/R Storesand (Tørres Vesterheim,Vedavågen) Kopervik - STORESAND
    1/1967: Grunnstøtte 27/1 i Gimsøystraumen på reise Melbu til Stamsund med saltfisk. Total vrak.


    Maskineri:
    2 x dieselmotorer, hver 4takt, enkltvirkende, 12-sylindere. Maskineri bygget ved Davey Paxman & Co., Colchester, England.