M/S Stavfjord

Kallesignal
JWUK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1958
Byggenummer
1274
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.275
Nettotonnasje:
733
Dødvekt:
1.873

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 1250
Bygget av:
Kloeckner Humboldt Deutz,Køln
Fart:
12,5

Dimensjoner

Lengde:
243.2'
Bredde:
38.8'
Dypgående:
13.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    04/1958: Levert som STAVFJORD til M/S Stavfjord (O.H.Meling) Stavanger 
    04/1966: Sunket den 8/4-1966 etter kollisjon med ORIENTE i pos. 16 n.m.NE av Ameland i tykk
                    tåke på reise Gdynia til Valetta med kull og koks. Hevet, reparert
    00/1966: Solgt til Njord "Maris" Kustenschiffahrts Gmbh. & Co.,Brake, nytt navn  BORA
    00/1973: Solgt til Inachus Shipping Co.Ltd., Famagusta, Cypros 
    11/1975: Solgt til Dimitra Karafotian,Panagiotis Perimenis & Christos Zambetis ( Efthimar Shipping
                   Co ) Limassol, Cypros, nytt nmavn  MARINA
    00/1977: Solgt til Alpageco Nav. Co. Ltd., Limassol, Cypros 
    04/1979: Brann ombord den 15/4-1979 i Algers havn. Omfattende skader
    01/1980: Ankom Brodospas,Split den 14/1-1980 for opphugging.


    NOTAT FRA JOHN GRUTLE
    M/S"Stavfjord" var ca.1900 tdw. og eiet av O.H.Meling i Stavanger.Den gikk mye i trelastfarten på Hvitehavet.Ved påsketider 1966 var skipet på reise Gdynia i Polen til Valletta på Malta med med en last kull og koks. Reisen gikk via Kielerkanalen og passerte Brunsbuttel i firetiden Skjærtorsdag. Skipet kom inn i tykk og lav tåke.Man kunne se lanterner fra motgående skip med høye mastrer.På 12-4 vakten ca. ved 0230 Langfredag oppdaget man et motgående fartøy på radaren og utkikken meldte fra at lanternene var synlige.Det var tydelig at dette skipet ikke kunne se Stavfjords lanterner for sipet svingte babord og Stavfjord svingte mye til styrbord.Det andre fartøyet fortsatte å svinge til babord og det endte opp med en kraftig bredsidekollisjon hvor baugen på det andre fartøyet stod fast i Stavfjords babord side en liten stund bare noen få meter fra brovingen.Utkikken på Stavfjord hoppet opp på ankeret på det andre skipet og klarte å komme seg opp på bakken.Det viste seg at fartøyet som hadde kollidert med Stavfjord var M/V"Oriente" av Havanna på Cuba.Skipet var på ca. 6000 tdw.På bakken av Oriente låg fortøyningstrosser og utkikken på Stavfjord senket øye av en ned på Stavfjord.To mann fra Stavfjord entret opp denne.I mellomtiden kom noen av mannskapet på Oriente frem på bakken og utkikken på Stavfjord bad dem om å finne en pinneleider til resten av mannskapet fra Stavfjord, hvilket straks ble ordnet.Imellomtiden hadde mannskapet på Stavfjord på ca 3-4 minutter klart å svinge ut styrbord livbåt klar til låring, men det var en dårlig løsning å gå i livbåten i tykk tåke og sterkt trafikert farvann og alle ble beordret ombord i Oriente.Den siste som entret opp på bakken var kapteinen med skipets dagbok og skipshunden Kim. Stavfjord fikk mer og mer slagside og skipene gled fra hverandre.Efter kollisjonen fløt Stavfjord i ca.en halv time, altså ca.20 minutter efter at besetningen var kommet ombord i Oriente.Skipet ble ført av Øystein Førre fra Erfjord i Ryfylke.12-4 vakten bestod av 1.styrmann Monthy Mikkelsen fra Lista i Vestagder, rorgjenger lettmatros Nils Fjørtoft fra Fjørtoft i Møre og Romsdal og utkikk matros John Bjarne Grutle fra Bømlo i Hordaland. Ombord på Oriente ble mannskapet på Stavfjord godt motatt.De fikk servering i messen, mens kaptein Førre gikk på broen og overstyrmann Arne Madland fra Jæren tok seg en tur ned i forskipet for å se om der var mye lekkasje etter kollisjonen, og det var det, vannet stor da helt opp til mellomdekket.Skipet var lastet med malm til en havn i Østersjøen. Man gikk nå med full fart for å prøve å sette skipet opp på en banke.I ca. to timer gikk man med full fart, men det lyktes ikke å nå så grundt vann.Det ble stopp i maskinen og man ble etterhvert liggende stille. Skipet lå nå så tungt i vannet med baugen at fordekket skvalpet i sjøen.Det begynte å blåse og sikten ble noe bedre.Stavfjord hadde sendt ut nødsignaler ved kollisjonen og oppgitt posisjon.En nederlandsk redningsbåt M/V"Gebroeder Ludden" gikk på denne posisjonen men fann ingen Stavfjord eller livbåter.Da det så meget kritisk ut for Oriente var det nå på tide å forlate skipet.Livbåtene på Oriente vare ikke til å rikke, de var surret fast med rusten wire og så ikke utbtiulo å ha vært ute på flere år.Da det så mest kritisk ut og Oriente lå med dekket i vannet kom plutselig en liten hurtiggående båt langs siden og det viste seg å være "Gebroeder Ludden" Nett ble slengt ut på siden av redningsbåten og mannskapene hoppet ombord 17mann fra Stavfjord og ca 40 fra Oriente. Redningsbåten ble liggende et stykke fra Oriente for å se når den sank.Efter kort tid stod skipet opp ned i sjøen med nesten halve skipet tørt.Det hørtes noen kraftige smell og skipet knakk og sank raskt.Smellene går man ut fra var skottene som knakk av malmlasten.Altså ti minutter efter at mannskapene fra begge skipene var berget var Oriente borte fra havets overflate.Redningsbåten satte kurs for Friesland til en liten by som heter Oostmahoorn og der kom mannskapene iland efter et par timer.Fikk seg frokost og ble satt på en buss til Rotterdam hvor de ble oppdresset og sendt hjem med fly til Sola. Stavfjord ble efter kort tid hevet i to deler.Ble satt sammen til båt igjen og solgt.