D/S Star I

Andre navn
ex Kos 25,ex Tirol
Kallesignal
LLYY
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1941
Byggenummer
484
Leveringsmåned
Juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
533
Nettotonnasje:
186

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 343

Dimensjoner

Lengde:
168.7'
Bredde:
28.7
Dypgående:
15.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1941: Levert som TIROL til Die Deutsche Kriegsmarine, 57 Vorpostenflotille V5715                               
    09/1946: Overført til Den Norske Stat( Anders Jahre,Sandefjord) Oslo, nytt navn KOS 25
    09/1947: Solgt til Hvalfanger A/S Rosshavet ( J. Rasmussen, M. Konow & T. Moe )Sandefjord nytt navn  STAR I
    00/1951: Overført til Hvalfanger A/S Rosshavet ( J. Rasmussen & Co ) Sandefjord                           
    00/1955: Solgt til A/S Tønsberg Hvalfangeri, Tønsberg, nytt navn  BUSEN 6
    10/1960: Solgt til Albion Star ( South Georgia ) Port Stanley, Falkland Island, nytt navn  R 7
    00/1967: Solgt til Johan E. Hareide A/S P/R, Ålesund                                                             
    00/1968: Ombygd til linebåt v/Hjørungavåg Verk. A/S, Brutto: 617 t. Net:271 tonn nytt navn  HAREIDINGEN. Dim:52,51-8,71-4,45m. ny motor:Atlas/M.A.K.  BHK1100  Fart:13,5 knop
    00/1971: Solgt til A/S Flømann ( Hans Flø) Ålesund, nytt navn  FLØMANN
    00/1972: Ombygd til snurper: BRT: 853 tonn. NET: 457 tonn
    00/1979: Ny motor: Wichmann   BHK 2100   Fart:
    00/1990: Ny motor: Wärtsilä        BHK
    05/1997: Ommålt: DWT: 413 tonn. BRT: 918 tonn. NET: 457 tonn
    06/1999: Solgt til Skårungen A/S, Torangsvåg, Bergen, nytt navn  HUNDVÅKØY
    11/2001: Omdøpt   HUNDVÅKØY I
    01/2002: Solgt til Mathisen & Lyng Rederi A/S, Havøysund, Hammerfest, nytt navn  TORBAS
    03/2004: Omdøpt TORBAS JR
    05/2006: Slettet 15/5-2006 som opphugget

      
    Maskineri:
    Triple dampmaskin - 3 cylidere, diam. 19.0" - 32.5" - 56.0".  Maskineri bygget ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg. Kjeler bygget ved Akers Mek. Verksted, Oslo.