D/S Sandar

Andre navn
Margrethe til 1915 - Emma Fernstrøm til 1917 - Polstream til 1921
Kallesignal
LCHM
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1906
Byggenummer
280
Leveringsmåned
Mars

Tonnasje

Bruttotonnasje:
910
Nettotonnasje:
510
Dødvekt:
1.450

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 117
Fart:
8.5

Dimensjoner

Lengde:
205.2'
Bredde:
34.9'
Dypgående:
12.9'
  • Historikk.

    1906  - Levert fra Grangemouth & Greenock Dockyard Co. Grangemouth til John Weiss, Memel, Tyskland MARGRETHE 
    1915-  Solgt til Estate of A. K. Fernström v/ Emma Fernström, Karlshamn, Sverige - nytt navn - EMMA FERNSTRØM
    14.9.1917 Stoppet i sjøen og inspisert i Nordsjøen av britiske krigsskip. Tatt inn til Harwich og prisedømt av retten. Skipet var på reise fra Rotterdam til Stockholm med kull.
    1918  - Overtatt av The Shipping Controller v/Admiralty Coasting Trade Offices London - nytt navn - POLSTREAM
    1920 - Manager E. R. Newbigin, samme reder
    1921 - Innkjøpt til Sandefjord  A/S Viriks Rederi v/Haldor Virik, Sanefjoed - nytt navn - SANDAR
    1923 - Solgt til Otto Helsten A/B, Stockholm - nytt navn - HEBE
    1959 - Solgt til Rederi A/B Hera v/J. L. Ericsson, Stockholm - nytt navn - HELE
    1960 Solgt til Partrederibolaget Alca (Hugo Boström), Helsingfors, Finland - nytt navn - KANGASALA
    1960 Grunnstøtte 24/12-1960 på Sjællands Øst-kyst ved Aflandshage. Skipet som var på reise fra Stettin til Göteborg med koks ble senere bragt flott av et bergningsfartøy. Årsaken til grunnstøtingen var feilnavigering.
    1961 3.kvatal - Hugget i Helsingfors i 3. Kvartal av Helsingin Romuliike

    Maskineri
    Triple dampmaskin - 3 cylindere diam. 16.8"-27"-44". Bygget ved Copper & Greig, Dundee, Skottland. Kjeler bygget ved samme.