M/S Rio de Janeiro

Kallesignal
LLEP
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1957
Byggenummer
4
Leveringsmåned
Februar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.860
Nettotonnasje:
2.731
Dødvekt:
6.130

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4400
Fart:
15.5

Dimensjoner

Lengde:
396.7'
Bredde:
54.6'
Dypgående:
29.2'
  • HISTORIKK:
    v/H .Larsson-Fedde.

    Sjøsatt ved A/S Tangern Verft,Kragerø - Ferdigbygget v/Fredrikstad mek.Verksted.

    02/1957: Levert som RIO DE JANEIRO til A/S Ivarans Rederi, Oslo 
    07/1974: Solgt til Champion Bay Sh. Co. Ltd ( Gen. Dev.& Sh.Enterprises Co.Ltd.) Pireus
    00/1977: Solgt til Aegean Sunbeam Inc ( Diamantides Maritime Co.Ltd ) Pireus , Hellas
    00/1983: Overført til Aegean Sunbeam Inc ( Marmaras Nav. Ltd ) Pireus, Hellas 
    00/1985: Solgt til Dubai Islamic Bank, Mina Rashid, United Arab Emiratene, nytt navn ZORU
    00/1989: Solgt til Mohammed Nur Hagos, Massawa, nytt navn  RED SEA   
    09/1989: Solgt til India for opphugging. Ankom Alang den 29/9 under boksering fra Massawa under navnet  KEY  BAHIR  

    Maskineri.
    Dieselmotor 2 takt- enkeltvirkende. 6 cyl. diam. 680x1500mm. Gøtaverken maskineri lisensbygd  ved Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad.