M/S Ringar

Andre navn
ex Handicap
Kallesignal
LCKR - LCNF
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1922
Byggenummer
51
Leveringsmåned
Januar

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.913
Nettotonnasje:
2.944
Dødvekt:
8.863

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 700 - Bhk 2.700
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
415.3'
Bredde:
54.7'
Dypgående:
25.5'
  • Historikk:

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    1916 - Bestilt som T/S ROSENBERG for A/R Vestlandske Lloyd v/Brødrene Olsen, Stavanger
    1920 - Kansellert. Kontrakten overtatt av Bruusgaard Kiøsterud & Co. Omgjort til M/S
    1/1922 - Levert fra Rosenberg Mek. Verksted til Bruusgaard Kiøsteruds D/S A/S Bruusgaard Kiøsterud & Co.    Drammen - HANDICAP
    1937 - Overført til Bruusgaard Kiøsteruds Skibs-A/S v/Brussgaard Kiøsterud & Co. Drammen
    1/1937 - Solgt til Ringdals Rederi A/S v/Olav Ringdal, Oslo - nytt navn - RINGAR
    4/1940 - Hjemmeflåten 2. verdenskrig
    2/1941 - Grunnstøtt 9. februar 1941. Se sjøforklaring.
    10/1944 - Grunnstøtt 9. oktober og 23. oktober 1944. Se sjøforklaring.
    7/1946 - Solgt til Decker & Montemurro Ltd., Buenos Aires, Arg. - nytt navn - CLELIA DECKER
    1949 -  Solgt til Incomfin, Zürich, Sveits/Panama - nytt navn -  MELIDE
    1951 -  Solgt til Anstalt Melide v/Italnavi Soc. di Nav. S.p.A. Panama
    1952 -  Solgt til San Antonio SA v/Cia. Armatoriale Italiana SAS, Venezia, Panama
    1953 - Nytt maskineri : 7cyl. 2T DV DM, Gebr. Sulzer, Winterthur
    1957 - Solgt til Overseas Enterprise Inc. v/Soc. di Gestione Marittima e Commerciale S.a.r.L. Panama - nytt navn - MONTREUX
    10.3.1967 - Ankom Kaohsiung for opphugging

    Maskineri: 
    2 stk. dieselmotorer 2 takt enkeltvirkende- 2 x 4 cylindere diam. 600mm. Bygget ved Sulzer, Frères, Winterthur, Sveitz.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsr.html#Re