D/S Polarbris II

Andre navn
ex Hval XI,ex Rau XII,ex Vestfold VII,ex Føik
Kallesignal
LCJU
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1925
Byggenummer
64
Leveringsmåned
september

Tonnasje

Bruttotonnasje:
265
Nettotonnasje:
92

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 177

Dimensjoner

Lengde:
116.0'
Bredde:
24.1'
Dypgående:
11.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    9/1925: Hvalf. A/S Vestfold( J. Rasmussen & Co) Sandefjord - FØIK
    6/1934: Vestfold Whaling Comp. Ltd., London, U.K. - VESTFOLD VII
    9/1935: Vestfold Comp., Panama - VESTFOLD VII
    9/1939: Walter Rau, Neusser Ölwerke A/G, Bremen,Tyskland - RAU XII
    11/1939: Die Deutsche Kriegsmarine som Sperrbootzenfahrtzeug - RAU XII
    7/1940: Die Deutsche Kriegsmarine som Vorpostenboot - RAU XII
    /1945: Den Norske Stat (Sjøfartsdir.) Oslo - HVAL XI
    /1948: Den Norske Stat (Skipsfartsdir.avviklingskontor) Oslo -  HVAL XI
    /1951: Skjelnan Hvalstasjon (Brødrene Brunvold) Tromsø - POLARBRIS II
    /1958: Rederi A/S Bjørkhaug( Elling Aarseth & Co) Ålesund - POLARBRIS II
    /1959: ny motor: Atlas    BHK 500  - nytt navn - VESLEPER
    /1959: Forl.25.8'    BRUTTO: 285 tonn. NET: 118 tonn
    /1059: A/S Vesleper ( Peder Aarseth) Ålesund - VESLEPER
    /1961: A/S Vesleper( Elling Aarseth & Co.A/S) Ålesund - VESLEPER
    2/1971: Kantret og sank 8/2 under innpumping av loddefangst på Nordkappbanken ca 5.n.m. nord av Nordkapp.

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 15.5"-26"-44". Maskineri bygget ved Kaldnes mek.Verksted. Tønsberg. Kjeler samme.