D/S Ottar Jarl

Andre navn
ex Prinkipo
Kallesignal
LCNB
Klasse
DNV1A1 med fribord
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1921
Leveringsmåned
August

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 12.9.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.459
Nettotonnasje:
825
Dødvekt:
2.020

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 135
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
228.2'
Bredde:
34.5'
Dypgående:
20.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig

    8/1921: Hamburg Amerika Linie, Hamburg, Tyskland - PRINKIPO
    6/1925: A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap, Trondheim - OTTAR JARL
    9/1941: Torpedert og senket 12/9 av russisk ubåt SHCH 422 utenfor Omgang, Finmarken på reise Kirkenes til Tyskland. 1 person omkom


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 sylindere diam. 15.75"-26.0"-43.5". Maskineri bygd ved Vulcan Werke A.G. Hamburg, Tyskland. Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    Godsruteskipet D/S OTTAR JARL ble utsatt for et torpedoangrep trolig av russisk ubåt ShCh-422, i pos.
    N 50.57, W 29.00 utenfor Omgang, mellom Berlevåg og Gamvik i Finnmark. En mann omkom.

    Den som omkom:
    Fridtjof August Kristiansen - Båtsmann

    "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 68-69:

    "Nordenfjeldskes lastebåt Ottar Jarl gikk i Hamburg-linjen og hadde forlatt Kirkenes i ballast dagen i forveien med ti kasser brukte klær og 18 tonn kjetting i rommene.

    Kaptein Otto Gunnerus var en erfaren og forsiktig mann. Bare fire uker var gått siden søsterskipet Haakon Jarl ble torpedert og senket i samme farvann. Han hadde derfor tilbragt natten til ankers i en avsidesliggende bukt og snek seg nå vestover med bare 15 meter vann under kjølen.

    "Sørvest bris med klar luft", het det i skipsloggen. "Hev opp ankeret klokken 04 og styrte langs land så nær som mulig. Passerte lykten på Omgang klokken 07.40. Fem minutter seinere ble det observert en skumstripe i sjøen, aktenfor tvers om styrbord. Roret ble straks lagt hardt babord".

    Reaksjonen kom for seint. Malysjevs torpedo slo inn i akterkant av luke nr. 1 og utløste en voldsom eksplosjon. Skroget revnet. Vannet fosset inn i de tomme rommene. Fem minutter seinere var skipet borte. Båtsmann Frithjof Kristiansen oppholdt seg på fordekket og ble trolig drept momentant. Resten av besetningen - 20 mann - berget seg i styrbord livbåt og en flåte. Befolkningen i det vesle fiskeværet Omgang ga førstehjelp og organiserte videre transport til tettstedet Gamvik".

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipso.html#Or

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 70.95
    Lengdegrad: 29