Bark Ole Smith Ploug

Tonnasje

Bruttotonnasje:
623
Nettotonnasje:
569

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
158.6'
Bredde:
33.4'
Dypgående:
18.9'
  • Historikk.


    1871 - Bygget av furutre ved Ploug & Sundt, Kjerringholmen, Stavanger (Skibsbyggmester H. Chr. Knudsen )

    Hjemsted:
    1871 til 1883 - Stavanger
    1883 til 1895  - Lillesand
    1895 til 1900 - Arendal
    1900 til 1907 - Sandefjord

    Redere:
    1874 til 1883 - Ploug & Sundt, Stavanger

    1883 til 1895 - J.A. Henschien m.fl. Lillesand
    Partshavere (Lillesandsperioden)
    4/10 parter - J.A. Henschien
    1/10 part - E. Flørenæss
    1/10 part - P.N. Janhsen
    1/10 part - H. Gregersen
    1/10 part - N.C. Flørenæss
    1/10 part - A.T. Olsen Aas
    1/10 part - T.A. Birkenes

    1895 til 1900 - A/S Ole Smith Ploug v/ John Bryde , Sandefjord 

    Skipsførere:
    1871 til 1876 - J. Carlsen
    1876 til 1881 - K. Pettersen
    1883 til 1886 - L. Knudsen og E. Christensen, Flørenes
    1886 til 1895 - J. Andersen
    1886 og 1895 - Tellef Ommundsen, Monen, Lillesand
    1900 til 1906 - O.C. Hansen
    1907 - Johansen.

    14 manns besetning

    Manskaper ombord: (Lillesandsperioden )
    Severin Svendsen , Mebø , (Senere Styrmann og skipsfører "Fortuna") gikk til sjøs som førstereis med dette skipet. Severin Svendsen døde 87 år gammel mars 1967.( Kilde Lillesandsposten 31.mars 1967.)

    Fart:
    Risfarten på Østen
    Ostindiafarer
    Nordsjø og Østerjøfart
    Trelast på Canadas østkyst

    Andre opplysninger:
    12/1895 - Strandet ved Carleston, North Carolina, USA- Refloat
    1900 - Storm og havari i Sydney, Cape Breton, Canada

    Endeligt:
    1907 - Nytt navn - HELVETIA