M/S Olav Viking

Andre navn
ex Skautop
Kallesignal
LAWK
Klasse
DnV, +1A1, Tug/Supply, E0, Oil rec.
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1975
Byggenummer
309
Leveringsmåned
Desember

Tonnasje

Bruttotonnasje:
494
Nettotonnasje:
192
Dødvekt:
1.202

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 7040
Bygget av:
Nyqvist & Holm A/B,Trollhættan
Fart:
15

Dimensjoner

Lengde:
64,64 m
Bredde:
13,83 m
Dypgående:
3,26 m
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    12/1975: Levert som SKAUTOP til S/E Skaugen-Offshore Supply Ships (I.M. Skaugen & Co) Oslo 
    00/1977: Overført til K/S Skaugen Supply Ships A/S ( I.M.Skaugen & Co ) Oslo 
    02/1978: Solgt til K/S Viking Supply Ships A/S V(Bendt Rasmussen)Kr.sand, nytt navn OLAV VIKING
    01/1988: Overført til Ships A/S Excelsior ( Bendt Rasmussen ) Kristiansand
    00/1990: Overført til Viking Supply Ships A/S ( Viking Management A/S ) Kristiansand
    10/1994: Ommält: BRUTTO: 1,342 tonn. NET: 402 tonn
    00/1995: Overført til Viking Supply Ships A/S (Care Offshore SA) Kingstown, St.Vincent & Grenadines, nytt navn   RED COOT II 
    00/1996: Solgt til Condensus Offshore K/S (Care Offshore S.A) Kingstown, St. Vincent & Grenadines
    00/1997: Solgt til Seabulk Coot II Inc (Soc.di Services Maritimes) Kingstown, St.Vincent & Grenadines
    01/1998: Overført til Seabulk Coot II Inc ( Seabulk Offshore SA ) Majuro, Marshall Island, nytt navn  SEABULK COOT II
    10/2006: Overført til Seabulk Offshore Vessel Holdings Inc( Seabulk Offshore SA) Majuro. Marshall Isl.
    03/2007: Solgt til Phenix Associates Ltd., Lagos, Nigeria, nytt navn  LADY DORIS
    00/2022: Still in service/Fremdeles i fart.


    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, hver 4-takt/enkltv., V16- sylinder, diameter 250 x 300 mm. 2 vribare propeller.
    Polar maskineri bygget ved A/B Bofors-Nohab, Trollhättan, Sverige.