M/S Nyvonia I

Andre navn
ex Gullfjell,ex Fjordgubben,ex Rutland 2,ex Denofa 2,ex Saaheim
Kallesignal
LDFU
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1912
Byggenummer
9
Leveringsmåned
august

Tonnasje

Bruttotonnasje:
173
Nettotonnasje:
77
Dødvekt:
188

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 220
Fart:
9,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
30,78m
Bredde:
5,97m
Dypgående:
2,80m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    08/1912: Levert som SAAHEIM til A/S Tinn D/S ( C. Wm. Bothner ) Kristiania 
    00/1920: Solgt til De Nordiske Fabrikker ( De-No-Fa-A/S ) Fredrikstad 
    00/1923: Omdøpt  DENOFA 2
    00/1927: Overført til De Nordiske Fabrikker ( De-No-Fa-A/S ) Oslo 
    00/1939: Solgt til D/S A/S Rutland ( Joh. P. Mathisen ) Oslo, nytt navn  RUTLAND 2
    00/1940: Ny motor: Wichmann   BHK 130   Fart: 8 knop
    00/1956: Solgt til Olav Linga P/R, Odda, nytt navn   FJORDGUBBEN
    00/1957: Ny motor: Brunvoll   BHK 220   Fart:9,5 knop
    00/1960: Solgt til Hilmar Boge P/R, Bergen, nytt navn  GULLFJELL
    00/1962: Solgt til Erik H. Torjusen P/R, Egersund 
    00/1963: Solgt til P/R Gullfjell, Håland & Co ( Odd H. Torjusen ) Egersund
    00/1964: Overført til P/R Gullfjell, Håland & Co ( Per Håland ) Egersund
    00/1966: Solgt til Arthur Kristengaard P/R, Molde
    00/1967: Omdøpt  NYVONIA I
    00/1971: Solgt til Sverre Bertheussen P/R, Molde
    00/1975: Overført til Sverre Bertheussen P/R, Evenskjær, Harstad 
    00/1977: Overført til P/R Nyvonia I (Sverre Bertheussen, Evenskjær) Harstad 
    06/1982: Kondemnert og strøket av skipsmatrikkelen 16/6-82


    Maskineri:
    Compound dampmaskin 2 cylindere diam. 10.5"-24". Maskineri bygget ved Moss verft, Moss.