M/T LPG Nyhammer

Andre navn
MUNDOGAS ENERGY, OGC ENERGY
Kallesignal
LADO
Klasse
DNV1A1 EO F ICE-C Tanker for Liquefied Gas.
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1975
Byggenummer
296
Leveringsmåned
Juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
40.396
Nettotonnasje:
25.467
Dødvekt:
48.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 23200 v/ 123 rpm

Dimensjoner

Lengde:
757.3'
Bredde:
105.8'
Dypgående:
65.9'
  • Historikk: 

    Skipet var opprinnelig kontrahert i 1970 av franske Gasocean, Norsk Hydro og Fearnley & Eger som et joint venture.

    4.6.1975 - Levert fra Chantiers Navals de Ciotat, Le Ciotat, Frankrike til A/S Nygas & Co. (Christian Haaland), Haugesund - NYHAMMER
    19.7.1975 Lagt opp i Bøvågen.
    1976 - Overført til K/S A/S Gasfart (Christian Haaland), Haugesund. Seilte 08/09 til Vlissingen, Nederland for bruk som lagerskip.
    19.7.1977 Ankom Finnøy for opplag i Kinningsstadvågen. Kaptein og båsen omkommer 25/07 under gassmåling.
    11.11.1977 - Avgikk Finnøy for Rotterdam, Nederland og Persiske Gulf.
    3/1987 - Overført til Nobel Chemical II S.A. (Christian Haaland, Haugesund), Panama.
    5.1.1988 Overført til K/S A/S Gasfart (Christian Haaland), Haugesund-NIS.
    1991 - En av mannskapet døde og 5 skadet i en eksplosjon ved innløpet til Persiske Gulf.
    29.11.1993 - Sterkt skadet etter tankeksplosjon i tank nr. 4 mens hun var under reparasjon ved Hyundai Mipo-verftet, Ulsan, Sør-Korea. Seks mann, tre norske blant dem skipets kaptein, og 3 koreanere omkom. 18 skadd. Skipet ble tatt i arrest mens politiet etterforsket årsaken til eksplosjonen. Skipet var erklært gassfritt. Rederiets inspektør og verftets inspektør ble satt i varetekt for 5 måneder.
    1994 - Politiet mente de to var delvis skyldige i hendelsen. Rederiets inspektør ble i april dømt til 2 års betinget dom for uaktsomt drap og 4 års prøvetid. Verftets inspektør ble dømt for det samme med 10 måneders betinget dom og 2 års prøvetid. Reparasjonsomkostningene var beregnet til mer enn USD 10.000.000. Skipet gikk 04/03 til Okpo, Sør-Korea for undersøkelse i tørrdokk for eventuelle bunnskader. Kondemnert i mars og overtatt av assurandørene UNI Storebrand International Insurance, Oslo. Assuransesum NOK 110.000.000.
    Solgt 17/05 for ca. USD 3.000.000 “as is, where is” til Nygas, Macarthur Company Ltd, Hong Kong (Enron Abross Ship Management Co. Ltd (R.W.) Brothers, Hong Kong), Port Vila Vanuatu. Omdøpt til - MUNDOGAS ENERGY
    Ankom Singapore 01/08 for reparasjon ved Sembawang Shipyard som var beregnet til USD ca. 10.100.000..
    14.1.1995 - Satt i fart igjen.
    1997 - Solgt til Oslo Gas II LP, Oslo ((bross Ship Management Co. Ltd), Port Vila. Omdøpt til - OGC ENERGY.
    2002 Solgt til hugging. Omdøpt til - ENERGY
    Ankom 16/03 til Alang, India for hugging.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2takt, enkeltvikende, 8 cylindere diam. 900x1550mm. Lisensbygget Sulzer v/ Costr. Mec. Procèdès-Sulzer, Mantes, Frankrike.