M/S Notos

Andre navn
ex Ferngove
Kallesignal
LACX
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1950
Byggenummer
18
Leveringsmåned
Mai

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.741
Nettotonnasje:
1.448
Dødvekt:
4.240

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3050 NHK 576
Fart:
14,5

Dimensjoner

Lengde:
110,58m
Bredde:
14,72m
Dypgående:
5,42m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    05/1950: Levert som FERNGROVE til A/S Glittre ( Fearnley & Eger ) Oslo
    09/1963: Solgt til D/S A/S Notos & D/S A/S Transport ( Valdemar Skogland ) Haugesund,
    01/1964: Omdøpt  NOTOS
    02/1972: Solgt til  Fulmar Shipping Enterprises SA, Famagusta, Cypros   
    00/1973: Overført til Fulmar Navigation SA, Famagusta, Cypros
    00/1975: Overført til Fulmar Navigation SA, Limassol, Cypros
    00/1980: Solgt til Seagoing Marine Ltd( Cortado Marine Inc) Limassol, Cypros
    05/1981: Solgt til Pakistan for opphugging. Avgikk Salalah den 5/3-1981 for Karachi

    Kapteiner: Sigurd Hovland
                      Hans J. Hjelde

    Maskineri
    Dieselmotor 2 takt enkeltvirkende- 6 cylinder diam.620-1150mm,
    Maskineri bygd ved Burmeister & Wains, København, Danmark.