D/S Norskehavet

Andre navn
ex Sigrun,ex Lyngenfjord,ex Keramiai
Kallesignal
MNGF - LFMA
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1903
Byggenummer
128
Leveringsmåned
juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.153
Nettotonnasje:
3.150
Dødvekt:
7.820

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 400
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
390.0'
Bredde:
52.0'
Dypgående:
26.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    06/1903: Levert som KERAMIAI til A.S.Vagliano, Argostoli, Hellas
    00/1915: Solgt til Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania, nytt navn  LYNGENFJORD
    06/1924: Solgt til D/S A/S Sigrun ( H.M. Wrangell & Co.A/S ) Haugesund, nytt navn  SIGRUN
    07/1929: Solgt til A/S Norsk Sildindustri ( K. Kolkinn & F.N. Nordbø ) Oslo, nytt navn  NORSKEHAVET
    03/1930: Solgt til Norsk Sildindustri A/S ( H.M. Wrangell & Co.A/S ) Haugesund 
    01/1936: Overført til H.M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund 
    12/1936: Solgt til I/S Norskehavet ( Bj. Gundersen ) Haugesund 
    01/1937: Overført til I/S Norskehavet ( Bj. Gundersen ) Oslo 
    04/1937: Solgt til Skibs A/S Ringulv ( Olav Ringdal ) Oslo 
    06/1937: omdøpt  RINGULV
    06/1940: Internert i Casablanca. Beslaglagt av Fransk Vichy den 17/6-1940 
    00/1941: Omdøpt  STE. MARTHE
    11/1942: Overtatt av Die Deutsche Kriegsmarine 
    06/1943: Torpedert og senket den 14/6-1943 av britisk HMS UNITED i Messinastredet. 


    Maskineri:
    Triple Dampmaskin. 3-cyl, diam.: 27,0’’–43,0’’–72,0’’.
    bygd ved David Rowan & Co. Ltd. Glasgow, Skottland. Kjeler samme.